Uppsägningstid av ett hyreskontrakt

Hej!

Jag har under ett års tid hyrt ut min hyreslägenhet i andra hand till en person.

Kontraktet gäller i ett år och om ingen yttran från henne om flytt inkommit så förlängs kontraktet automatiskt 3 månader osv.

Enligt vårat kontrakt så står det även tre månaders uppsägning. I början av Oktober månad ringde hon mig och sade hon fått ett förstahandskontrakt på en hyres och vilja säga upp vårat kontrakt. Jag sade ok, absolut får du flytta såklart. Hon lämnade lägenheten den 10 november.

Nu till min fråga. Hon lade två månadshyror i deposition innan inflytt men samtidigt har hon bara betalat hyra för Oktober och halva januari trots det i vårat kontrakt står tre månaders uppsägningstid. Hon vill nu ha tillbaka sin deposition.

Hon hävdar att när jag okejat henna att flytta så har vi gjort en muntlig ändring i vårat kontrakt och därmed kortat ner hennes uppsägningstid.

Vem av oss har rätt?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyra hittar du i vad som kallas hyreslagen, det vill säga jordabalkens (JB) 12:e kapitel.

Som jag förstår det undrar du alltså om tre månaders uppsägningstid gäller för andrahandskontraktet, eller om ni gjort en muntlig ändring i ert kontrakt när du tog emot uppsägningen i början på oktober.

I med att jag inte vet vad som sagts i ert samtal blir svårt för mig att ge ett svar på vem som har rätt eller fel. Om det var så att ni diskuterade uppsägningstiden och kom fram till att korta ner den så gäller givetvis ett muntligt avtal också. Det kan vara värt att fundera på hur ni uttryckte er och vad som kunde uppfattas eller missuppfattas. Men så som jag tolkar din berättelse så talade ni inte alls om någon förändring av uppsägningstiden. I det fall du bara mottog och bekräftade hennes uppsägning skulle jag säga att ert skriftliga avtal gäller.

Om hennes uppfattning av hur samtalet gick till och vad som sades skiljer sig från din, så står förstås ord mot ord. Men finns det inga inspelningar eller dylikt av ert samtal är ett också muntligt avtal svårt att bevisa. Det som talar för din sida är istället det skriftliga avtalet, vilket väger tyngre.

Uppsägningstid enligt hyreslagen
Uppsägningstid räknas i hela månader. Detta innebär att oavsett vilken dag i oktober hon ringer, så blir första uppsägningsmånaden november, andra december och tredje januari (12 kap. 4-5 § JB). Om du har fått två hyror genom depositionen är det nu januari som kvarstår. Har du fått halva hyran för januari är hon alltså skyldig att betala dig även för den andra halvan.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga även om svaret inte blev så rakt som du kanske önskat!

Med vänliga hälsningar,

Kajsa Moss BjerlingRådgivare