Uppsägningstid av hyreskontrakt vid dödsfall

Jag hyrde ut min bostadsrätt till en döende man. Jag visste att han hade ALS och kunde dö. Därför frågade jag honom vad som händer om han dör. Han sa då att hans syskon betalar hyran fram till aug 2022 när kontraktet går ut. Han hyrde alltså från aug 2021 till aug 2022. Lagen säger att han då har 1 mån uppsägningstid och det är jag medveten om. Nu dog han och dödsboet sa upp bostadsrätten och sista hyran betalas 31 jan 22. Jag kan inte bevisa det muntliga avtalet genom sms eller dylikt. Vad gör jag? Jag jobbar på annan ort och har inte möjlighet att hålla visningar för nya hyresgäster, därför hyrde jag ut 1 år.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett avtal kan inte binda tredje man med betungande villkor. Alltså kan din f.d. hyresgäst inte förbinda sina syskon i ett avtal mellan dig och honom. Eftersom att lagen stadgar att det är en månads uppsägningstid vid hyresgästs död så har hyresgästens dödsbo alltså rätt att säga upp avtalet med endast en månads uppsägningstid, förutsatt att de sade upp avtalet inom en månad från dödsfallet (12 kap. 5 § andra stycket jordabalken).

Tyvärr finns det alltså ingenting du kan göra på rättslig väg för att tvinga dödsboet eller syskonen att betala hyran tills kontraktet går ut augusti 2022.

Hoppas att du har fått ett svar på din fråga och lycka till med lägenheten!

Tim AxellRådgivare