Uppsägningstid för andrahandshyresgäst - bostadsrätt

Hyr bostadsrätt i andra hand, skrev kontrakt 1/4-2013 och sex månader fram till 31/9-2013. Inom denna tidsram skrevs det in i kontraktet två månaders uppsägning från båda håll. Har fått en nytt boende och sagt upp nuvarande boende. I nya lagen om uthyrning av egen bostad 3§ står att hyresgäst har en månads uppsägningstid, gäller detta trots att kontraktet specificerat två månaders uppsägning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Lagen om uthyrning av egen bostad (https://lagen.nu/2012:978) trädde i kraft 1 feb 2013, och eftersom ni ingick hyresavtal 1 april 2013 blir den tillämplig på ert fall. Lagens 3 § 2 st anger, precis som du skriver, hyresgästens rätt att säga upp avtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Lagen är tvingande till hyresgästens förmån. Detta innebär att du kan avvika från den avtalade uppsägningstiden och hänvisa till lagen. Skulle du säga upp hyreskontraktet idag, 30 maj 2013, skulle därför hyrestiden upphöra att gälla 1 juli 2013.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare