Uppsägningstid för inneboende.

Hej!

Jag undrar som så; om man står som inneboende hos en person men inte står på hyresavtalet, gäller 3 månaders uppsägningstid då också även om man inte slutit ett avtal mellan den som står på lägenheten och innboende? Samt har den som står på avtalet rätt att kasta ut den inneboende utan uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För inneboende i en hyresrätt gäller 12 kap. Jordabalken (JB). Där uppställs inget krav på hur avtalet ska se ut för att det ska anses vara bindande. Det kan alltså vara skriftligt, muntligt eller även konkludent vilket innebär att det genom att personen bor där skapas ett avtal genom handlandet. Om inget annat sagts mellan er angående uppsägningstiden så gäller 3 månaders regeln i 12:4 JB om det mellan er inte fanns någon bestämd tid om utflyttning.

Enl. 12:1 5 st. JB är bestämmelserna i kap. bindande till hyresgästens förmån och kan därför åberopas om ett avtal är mindre förmånligt. Eftersom det inte finns krav på skriftligt avtal kan man inte slänga ut en inneboende utan uppsägningstid endast för att denne inte står med i avtalet. Man kan säga upp inneboendehyresavtalet (innefattande ett muntligt/ konkludent avtal) med tre månaders uppsägningstid enligt 12 kap. 4 § jordabalken om ni inte har tidsbestämt hyresförhållandet och om ni inte har kommit överens om annan uppsägningstid. En grund till att kasta ut inneboende utan att följa uppsägningstiden är t.ex. att den inte betalar sin hyra men detta verkar inte vara situationen i detta fall.

Sammanfattning

3 månaders uppsägningstid gäller oavsett om avtalet är skriftligt eller inte, så länge en kan anses ha varit inneboende så tillämpas reglerna i 12 kap. JB. Den som står på avtalet kan inte hur som helst kasta ut en inneboende utan denne ska beakta uppsägningstiderna i 12 kap. JB.

Bästa hälsningar,

Sandra IbrahimRådgivare