Uppsägningstid för inneboende utan skriftligt avtal

Hej! Jag och en väninna flyttade nyligen ihop. Jag står ensam på lägenhetskontraktet och hon har varit min inneboende (skriven på samma adress), vi delade på hyran 50/50. Nu har hon valt att flytta ganska abrupt och vi har inget avtal oss emellan. Kan jag kräva att hon betalar tre månadshyror eller sitter jag fast med en hög hyra tills dess jag hittar en ny inneboende? Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Även om ni saknar ett skriftligt avtal så kan man utgå från att ett muntligt avtal gäller i denna situationen. Så länge ingen har begärt ett skriftligt avtal så finns inga formkrav enligt "Hyreslagen" 12 kap 2 § Jordabalken

Vidare är huvudregeln att det är 3 månaders uppsägningstid för hyresavtal som är på obestämd tid enligt 12 kap 4 §. Dock gäller andra regler om det rör sig om en bostadsrätt, men jag tolkar det som att det rör en hyresrätt.

Detta innebär att i ditt fall så gäller en uppsägningstid på 3 månader, oavsett vem som sa upp avtalet. Dock ifall det uppstår en konflikt kring uppsägningstiden mellan er så kan man vända sig till hyresnämnden för att få hjälp att lösa det, vilket du kan läsa mer om här.

Hoppas detta svarar på din fråga!

//Mvh

Linus NilssonRådgivare