Uppsägningstid under provanställning

Har i två (2) dagar jobbat på ett psykiskt påfrestande jobb. Enligt kontraktet är jag provanställd och vid uppsägning råder dessa omständigheter; "Ömsesidig uppsägning om två veckor till dess att provanställningen övergått till tillsvidare anställning". Innebär detta att jag måste jobba två veckor efter jag säger upp mig? Vill nämligen inte gå dit längre utan helt enkelt meddela chefen om att jag inte är lämplig för tjänsten jag sökte och sedan sluta där. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! LAS (1982:80) är tillämplig. Enligt 6 § 3 st. LAS gäller att en provanställning får avbrytas utan uppsägningstid av både arbetstagaren och arbetsgivaren före prövotidens utgång, men endast om inte annat har avtalats (se även Källström och Malmberg, Anställningsförhållandet - inledning till den individuella arbetsrätten, s. 116). Det verkar som om ni har avtalat, eller att det framgår av det kollektivavtal som gäller på din arbetsplats, att två veckors uppsägningstid gäller. Följaktligen är du tyvärr skyldig att arbeta i två veckor. Detta hindrar dock inte att arbetsgivaren kan efterge detta krav. Det viktiga är att du stått till dennes förfogande. Jag föreslår att du förklarar för din chef att du vill sluta och att du tycker att arbetet är psykiskt påfrestande, att du mår dåligt av det och att du begär att få slippa resterande dagar. Du bör då framföra detta så att det inte framstår som att du bara är lat.

Lars BålmanRådgivare