Uppsägningstid vid provanställning

Hej! Jag har en provanställning på 6 månader på ett deltidsjobb. Efter ca 1 månad på jobbet blev jag uppsagd. Jag fick gå efter jag slutade jobba den dagen. Och får endast betalt för det jag jobbat innan uppsägningen. Min fråga är; Har jag inte två veckors uppsägningstid med full lön? Tack för ert svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om anställning och uppsägning m.m. regleras i lagen om anställningsskydd (LAS), se https://lagen.nu/1982:80.

Enligt 6 § LAS får avtal träffas om provanställning under högst 6 månader. Provanställningen övergår till tillsvidareanställning om inte arbetsgivaren säger upp arbetstagaren innan prövotidens utgång. Arbetsgivaren behöver inte ha saklig grund för att säga upp arbetstagaren under prövotiden och en provanställning saknar uppsägningstid.

En arbetsgivare som vill att provanställningen ska upphöra måste däremot varsla arbetstagaren (och den fackliga organisationen om arbetstagaren är fackligt organiserad) minst två veckor i förväg, se 31 § LAS. Denna varseltid innebär inte att en arbetstagare har rätt till två veckors uppsägningstid då arbetsgivaren kan säga upp arbetstagaren med omedelbar verkan med stöd av 6 §. Om så sker kan arbetsgivaren bli skyldig att betala allmänt skadestånd för brott mot 31 §. Det finns däremot ingen skyldighet för arbetsgivaren att betala ersättning för utebliven lön, vilket Arbetsdomstolen fastslår i bland annat rättsfallet AD 2003 nr 115.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare