Uppsägningstid vid uthyrning av hyresrätt

Hej, jag ska säga upp min inneboendes hyreskontrakt 2021-10-01 och jag har 3 månaders uppsägningstid och hyran betalas mellan 25e och sista varje månad och jag vill att allt ska göras rätt så jag undrar hur många hyrror min innebonde ska betala fram till dess jag trodde det var två men andra säger tre så nu kollar jag med er.

Tack för hjälpen på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du hyrt ut rum i din hyresrätt till en inneboende. Dessutom tolkar jag det som att denna uthyrning skett tillsvidare och inte på bestämd tid. Om jag tolkat frågan felaktigt är du välkommen att ställa en på nytt!

Vid uppsägning av en inneboende har denne alltid rätt till minst tre månaders uppsägningstid (12 kap. 4 § JB). Det innebär alltså att ifall du säger upp hyresavtalet 2021-10-01 ska den inneboende betala hyra för hela oktober månad, november månad och december månad.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare