UT-kort är inte ett krav vid ansökan om medborgarskap

Hej! Det är dags för mig att ansöka om medborgarskap. Problemet är att jag kan inte hitta min uppehållstillståndskort som jag måste skicka till Migrationsverket tillsammans med mitt pass. Vad skulle jag göra nu? Kan jag få medborgarskap utan att skicka kortet eller är det måste?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

För att kunna förvärva svenskt medborgaskap genom ansökan krävs enligt 11§ lag om svenskt medborgarskap bland annat att den sökande har permanent uppehållstillstånd.

UT-kortet är inte i sig det som ger uppehållstillstånd utan det är ett bevis på att uppehållstillstånd finns för en viss person. Av Migrationsverkets blankett för ansökan om medborgarskap framgår också att sökanden kan skicka med UT-kortet  om han eller hon har ett sådant, det är alltså inte ett absolut krav.

Om du annars behöver ett nytt UT-kort kan du polisanmäla förlusten av det kort du tidigare haft och få ett nytt utfärdat hos Migrationsverket.

Sofia LinderRådgivare