Utesluta medlem ur föräldrakooperativ?

Hur fungerar det med uteslutning av medlem i ett föräldrakooperativ? Kooperativet är en ekonomisk förening (vilken bör kunna utesluta medlemmar) men också en förskola som inte kan neka/frånta ett barn sin plats pga sin familj. Finns det någon tydlig prioritering av lagarna här eller tidigare fall som kan ge tydliga besked?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Tillämplig lag

Eftersom din fråga berör en ekonomisk förening så är lagen om ekonomiska föreningar (LEF) tillämplig.

Utesluta medlem från ekonomisk förening

Precis som du nämner så är det möjligt att utesluta medlemmar ur en ekonomisk förening. Enligt lag får en medlem uteslutas om han eller hon

-grovt har åsidosatt sina skyldigheter mot föreningen, -inte längre deltar i föreningens verksamhet på det sätt som är förväntat, eller -inte längre uppfyller de krav som med hänsyn till arten och omfattningen av föreningens verksamhet bör ställas på medlemmarna (4 kap. 8 § LEF).

Kraven för uteslutning kan, och brukar, närmare preciseras i föreningens stadgar. Ett beslut om uteslutning ska vidare fattas vid en föreningsstämma, såvida inte stadgarna säger något annat (4 kap. 8 § LEF).

Trots att den ekonomiska föreningen i fråga utgör ett så kallat föräldrakooperativ så finns det inga hinder mot att utesluta en medlem i enlighet med det ovan sagda. Detta eftersom kommunen fortsatt har ett ansvar för att erbjuda barnet en plats på en annan förskola. Uteslutning måste dock alltid ske i enlighet med lag och de stadgar som finns. Anser man att beslutet inte har fattats formellt riktigt (dvs med majoritet på en föreningsstämma alternativt på det sätt som stadgarna föreskriver) eller brister i materiellt hänseende (dvs att det inte föreligger någon grund för uteslutning) så går det att väcka talan om saken för att få beslutet upphävt i allmän domstol (6 kap. 47 § LEF). Med andra ord går det inte att på godtyckliga grunder välja att utesluta en medlem.

Sammanfattning

Det är möjligt för ett föräldrakooperativ som drivs genom en ekonomisk förening att utesluta en medlem. Detta måste dock ske i enlighet med lag och de stadgar som finns. Barnets hemkommun har i sådana fall en skyldighet att bereda en plats på en annan förskola om vårdnadshavaren/-na så önskar (jfr 8 kap. 4 § skollagen). Det korta svaret är således att föräldrakooperativet inte behöver ta i beaktning att barn har rätt till en plats på förskola, men däremot ett ansvar för att uteslutningen sker i behörig ordning och på behörig grund.

Om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare