FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt25/10/2013

Utgår skatt på gåvor?

Finns det en begränsning på hur mycket pengar man kan skänka sina barn och vad jag förstår så betalar barnen ingen skatt på denna gåva enligt svensk lag?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Sedan 1 januari 2005 finns inte längre någon speciell gåvoskatt. Dina barn betalar alltså ingen skatt om de tar emot gåvor. Däremot kan de om de senare säljer gåvorna (t.ex en fastighet) med vinst bli skyldiga att betala skatt på kapitalvinsten.

Det finns inte heller någon begränsning för hur mycket en person får skänka bort. Om du har skulder och gåvorna gör att dina borgenärers möjligheter att få betalt försämras vill jag dock flagga för att gåvorna under vissa omständigheter kan vara olagliga enligt bestämmelser i brottsbalkens 11 kapitel som handlar om brott mot borgenärer. Utifrån informationen i din fråga finns dock inget som tyder på att så skulle vara fallet.

Eftersom du ger gåvorna till dina barn är det slutligen bra att känna till att gåvorna enligt huvudregeln i Ärvdabalken 6:1 kommer att anses som förskott på arv. Värdet av gåvorna(vid gåvotillfället) avräknas då från det barnen får vid arvskiftet.Vill du inte att gåvorna ska anses som förskott på arv bör du vid gåvotillfället klargöra att gåvan inte utgör förskott på arv. Detta kan t.ex göras i en skriftlig gåvohandling.

Mvh,

Ronja KleiserRådgivare