Utmätning av ägarhypotek

Hej, jag har en fråga angående utmätning i fast egendom. Om exekutionsfordran (utan säkerhet) inte får fullt betalt för sin fordran, men det finns ägarhypotek, tillfaller ägarhypoteket fastighetsägaren eller exekutionsfordran?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline för din fråga.

Din fråga rör utmätningar vilket är reglerat i 4 kap. utsökningsbalken (UB). Svaret på din fråga finns i 4 kap 2 § 1 st. UB (https://lagen.nu/1981:774#K4P2S1) som anger att i den mån ett pantbrev är obelånat får den utmätas. Svaret är därmed: Ja, ett ägarhypotek kan utmätas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jakob PeräRådgivare