Utmätning av konto tillhörande enskild firma?

Hej! Jag har privata skulder sen många år till KFM och jobbar som egen företagare med enskild firma och handelsbolag, häromdagen upptäckte jag till min fasa att KFM tömt mitt enskilda företagskonto och enbart lämnat kvar ett förbehållsbelopp på drygt 4800kr. Detta gör nu att jag hamnar i trångomål med mina leverantörer och även skatteverket då det inte finns pengar till leverantörsfakturorna eller några moms pengar. Kontaktade KFM kontoret som gjort utmätningen och dom sa att allt som jag stod på i kontoväg hos banker var utmätningsbart så även företagskonto. Jag påpekade för handläggaren att detta nu innebär att mina leverantörer och kanske även Skv troligtvis kommer skicka in betalningsförelägganden mot mig då jag fått betalningsproblem och jag då får nya skulder och vem vet de kanske även äventyrar min existens som företagare men enligt handläggaren fick KFM göra så och tyckte jag det var fel beslut så kunde jag överklaga utmätningen till tingsrätten. Jag har alltid hållt min firma för sig själv och skött den klanderfritt med både skatter och fakturor i flera år för att undvika problem. Frågan jag har är om dom har rätten att göra så här eller de finns kanske hopp om rättelse om jag överklagar till tingsrätten ? Mest om det är lönt att framställa en överklagan./ MVH.

Lawline svarar

 Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Vad får utmätas?

Jag förstår av din fråga att det är ditt konto tillhörande din enskilda firma som har blivit utmätt. En enskild firma är ingen egen juridisk person (till skillnad från ditt handelsbolag) och därför är de medel som finns på konton tillhörande firman att betrakta som dina.

Vid utmätning finns det en del som undantas enligt de s.k. beneficiereglerna. Från utmätning undantas till exempel kläder och andra föremål som tjänar uteslutande till gäldenärens personliga bruk, till skäligt värde. Det undantas även pengar, banktillgodohavande, annan fordran och förnödenheter, i den mån annat ej är föreskrivet och tillgången skäligen fordras för underhåll åt gäldenären till dess inkomst som täcker behovet är att vänta (jfr 5 kap. 1 § utsökningsbalken, UB).

Regeln om att pengar i vissa fall kan undantas från utmätning kompletteras av bestämmelsen i 5 kap. 2 § UB om hänsynstagande till familjens behov, sjukdom och funktionshinder samt gäldenärens underhållsbörda. Till underhåll räknas i första hand vad som krävs till de viktigaste kostnaderna så som mat, hyra, kläder och annat som är behövligt för livsuppehället. Även mera speciella utgifter får beaktas, t.ex. för nödvändiga resor eller för särskild vård. En viss hänsyn ska således även tas till omständigheterna i det enskilda fallet.

Som enskild näringsidkare saknas en gräns mellan dig som privatperson och ditt företag. Kronofogden kan således utmäta lös egendom om det framgår att egendomen tillhör dig eller om du ska anses vara ägare till den (4 kap. 17 § UB). Egendom som du har i din besittning anses du vara ägare till (4 kap. 18 § UB). Eftersom du per definition "är" din enskilda firma har du även pengarna i din besittning och de får utmätas. Vad gäller överskott i enskild firma kan detta därmed utmätas på samma sätt som privata bankmedel utmäts. Om du kan visa att du behöver delar av medlen för kostnader i verksamheten och verksamhetens ekonomi är lätt att överblicka är det i vissa fall möjligt att undgå utmätning av dessa efter prövning av Kronofogden.

Det du kan och bör göra är att överklaga Kronofogdens beslut om utmätning och förklara varför hela eller delar av det som utmätts ska omfattas av beneficieregler. Med andra ord ska du beskriva varför bankmedlen i fråga behövs för verksamhetens fortlevnad och därför ska undantas från utmätning.

Sammanfattning

Kronofogden får utmäta kontot, men det finns möjlighet att de kan undantas från utmätning genom beneficiereglerna. Det finns i vart fall ingen nackdel med att överklaga beslutet. Du bör i ditt överklagande argumentera utifrån beneficiereglerna.

Om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare