Utmätning av pengar från diagnosförsäkring

Hej! Jag väntar en ersättning från mitt försäkringsbolag, en s k diagnosförsäkring. Är det pengar som kan utmätas av kronofogden? Hur gör jag i så fall för att det inte ska ske?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Försäkringar regleras av försäkringsavtalslagen (nedan FAL) och frågor om utmätning regleras av utsökningsbalken (nedan UB).

Utmätning av försäkringspengar
Huvudregeln vid utmätning är att det som tillhör den skuldsatte får utmätas, enligt 4 kap. 2 § UB. Det innebär att, som huvudregel, ersättning från din diagnosförsäkring kan utmätas.

Det finns dock undantag från huvudregeln. Ett sådant undantag är då den skuldsatte behöver ersättningen från försäkringen för att själv kunna försörja sig (5 kap. 5 § FAL). Utmätning av ersättningen kan då skjutas upp till då den skuldsatte inte längre är i trängande behov av ersättningen för att kunna försörja sig. För att skjuta upp en utmätning i mer än en månad krävs det dock synnerliga skäl, enligt 5 kap. 1 § sjunde punkten UB.

Vad som gäller i ditt fall
För att utmätning av ersättning från din diagnosförsäkring ska ske krävs det att ersättningen har betalats ut, eftersom den innan det inte anses vara en tillgång. När ersättningen är utbetald kan den, som framgår ovan, som huvudregel utmätas. Vad som gäller mer specifikt i ditt fall är dock svårt för mig att avgöra, då det krävs mer information om dina ekonomiska förutsättningar.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa JonssonRådgivare