Vaccinbevis - är det grund för diskriminering?

Hej!

Är vaccinbevis lagligt att påtvinga folk? Jag tänker på vi som haft covid och som förmodligen har ett bättre skydd än dem som vaccinerar sig. Vi som haft covid blir ju diskriminerande anser jag. Det borde räcka att visa att man haft genomgången sjukdom. Det borde vara lika giltigt som vaccinering!

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga om det är lovligt/tillåtet att använda sig av vaccinbevis, och om det kan vara en grund för diskriminering mot de som valt att inte vaccinera sig.

Tillåtet att använda sig av vaccinbevis

Inledningsvis kan skrivas att det i Sverige finns en grundläggande princip som genomsyrar avtalsrätten som benämns avtalsfrihet. I korthet innebär detta att privata aktörer helt och hållet får bestämma vem de vill ingå ett avtal med och på vilka grunder. Detta innebär att det kan vara helt godtagbart i detta avseende att kräva vaccinbevis för att exv. låta människor få gå in på en konsert, med hänvisning till avtalsfriheten.

Kan vaccinbevis vara en grund för diskriminering mot ovaccinerade?

Det kortfattade svaret är nej, att detta inte utgör grund för diskriminering. För att något ska kunna utgöra diskriminering krävs att det har samband med en av de diskrimineringsgrunderna som återges i (1 § Diskrimineringslagen). Dessa grunder är kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Att särbehandla ovaccinerade genom att kräva vaccinbevis har alltså inte samband med någon av de grunderna som återges i diskrimineringslagen. Därför utgör vaccinbevis inte någon diskriminering i detta hänseende.

Vid fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig!

Vänligen,

Rijad TrubljaninRådgivare