FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott13/12/2021

Vad anses vara smitning?

Jag och en kompis till mig krockade med våra a-traktorer pågrund av att jag skulle backa ut på en oerkering och och skulle åka därifrån, så jag kollar och ser att hon står en bra bit bort och börjar därför baka. Men hon får för sig att ställa sig brevid mig mitt på parkeringen så hon gasar och stannar bakom mig och kör så nära så jag inte ser henne i backspegeln, det skedde därför en liten krock, vi pratade och efter ett tag åkte jag.

Hon har blockat mig överallt och kan därför inte få tag på henne, men hon har sagt till andra att hon ska anmäla mig för smitning vid trafikolycka. Men jag anser inte att det är smitning eftersom att vi först stod där och pratade och sen så har hon även alla mina kontakt uppgifter

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som är smitning beskrivs i Lag om straff för vissa trafikbrott. Det är en förhållandevis lång passage som jag ska försöka bryta ner. Ordagrant står det:

5 § Om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.

Det finns här ett antal rekvisit, alltså saker som måste vara uppfyllda för att ett brott ska vara begånget. Först och främst måste du vara en vägtrafikant som haft del i uppkomsten av en trafikolycka, vilket du är. Du har också avlägsnat dig från olycksplatsen, men för att smitning ska ha begåtts krävs att du genom att lämna platsen undandrar dig att medverka till åtgärder som är rimliga utifrån olyckans karaktär.

I ditt fall var det en mindre olycka, personen i fråga känner dig sedan tidigare vilket gör att några upplysningar om namn och hemvist knappast behövs. Det som kan krävas i en sådan situation är att ni i vart fall diskuterar händelsen vilket verkar ha skett. Då du inte verkar ha gjort något för att undandra dig ansvar eller medverka till utredning av sådant ansvar för olyckan så kan du inte dömas för smitning.

Även om du inte efterfrågade det (och kanske redan är medveten om det), så är det generellt den backande personen som anses skyldig till olyckan. Trafikförsäkringen, som alla som kör motordrivna fordon behöver betala, brukar oftast kunna ersätta dessa skador.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, du är välkommen åter med fler frågor i framtiden!

Med vänliga hälsningar

Lucas GardebrandRådgivare