Vad är avgörande för att få enskild vårdnad?

Hejsan! Jag o min sambo är på bristnings gränsen att separera o flytta isär. Vi har ett gemensamt barn, som har inte haft något större intresse för varken då när jag var gravid eller när barnet föddes. Utan vart en stressande person mot både mig o barnet, han bråkar jämt med mig, av total nonsens små grejer som sedan eskalerar dom när han inte får som han vill. Han har hotat med att ansöka om ensam vårdnad, men de går inte för sig. För ifrån mitt perspektiv så är han ingen god förälder , har både sett o hört hur han pratat o beter sig emot sina andra barn, *talar illa om deras mor, skriker & svär o små mobbar dem fast på "skoj". Jag tycker det är absurt beteende ! Han har även misshandlat mig 1gång och bildbevis finnes hos polisen, samt kränkt mig en längre period.

Vad har han för möjligheter att få ensam vårdnad?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är gemensam vårdnad

Utgångspunkten för vårdnaden av ett barn är att den ska vara gemensam. Om din sambo vill få enskild vårdnad över barnet och du inte vill det, måste han ansöka om det i tingsrätten i den ort där ni bor med barnet (se 6 kap. 5 § föräldrabalken).

Bedömningen av om vårdnaden ska vara enskild beror på vad som är barnets bästa

Hans möjligheter att få till en enskild vårdnad beror helt på vad tingsrätten anser är barnets bästa (se 6 kap. 2 a § föräldrabalken). Det innebär att ert barns intressen alltid kommer att gå före era intressen som föräldrar. Vad som är barnets bästa varierar från fall till fall och beror helt på individuella omständigheter. Tingsrätten tar bland annat hänsyn till er samarbetsförmåga och att ert barn har ett behov av en nära och god kontakt med båda sina föräldrar. Även risken för att barnet eller någon annan i familjen råkar illa ut har betydelse för vad som är barnet bästa vilket innebär att din sambos beteende gentemot barnet och gentemot dig i och med misshandeln och kränkningarna kommer att inverka på tingsrättens bedömning.

I ditt fall anser jag att du inte behöver oroa dig för att din sambo ska få enskild vårdnad av ert barn om det inte finns omständigheter som talar för att barnet skulle få det bättre av att endast bo hos honom, vilket inte verkar troligt.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor men behöver du mer hjälp kan du boka tid hos en jurist. Du kan boka tid direkt via hemsidan eller ringa oss på 08-533 300 04.

Johanna MatsdotterRådgivare