FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott05/12/2023

Vad är den normala påföljden om man kör en trimmad klass II moped som går i 70 km/h?

Hej. Vad är den normala påföljden om man kör trimmad klass 2 moped som går 70 km/h för mig som har lätt mc-körkort och aldrig begått trafikbrott, och följer hastighetsbegränsningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag använda mig av lag om straff för vissa trafikbrott (TBL), lag om fordons registrering och användning (LFRA), brottsbalken (BrB) samt rättegångsbalken (RB).

Är det tal om olovlig körning?

Mopeder i klass II är konstruerade för en maxhastighet på 25 km/h. En trimmad moped som du har räknas som lätt motorcykel vad gäller hastighet och överstiger alltså 25 km/h. Eftersom du har lätt MC-körkort och därmed har behörighet blir det dock inte tal om olovlig körning (3 § TBL).

Du behöver registrera ditt fordon i vägtrafikregistret

Eftersom fordonet inte längre anses ingå i kategorin moped klass II, utan som motorcykel, krävs att det registreras i vägtrafikregistret (5 § LFRA). Det är viktigt att du registrerar ditt fordon eftersom du annars kommer behöva betala penningböter (23 § LFRA). Denna form av böter är en fast summa pengar som bestäms till lägst 200 kr och högst 4 000 kr (25:3 BrB). Hur mycket det blir beror på brottets allvarlighet och dina ekonomiska förhållanden. När du registrerat ditt fordon är det ändå viktigt att känna till att polis kan beslagta dina trimmade delar (27:1 RB).

Hur du registrerar ditt fordon

Du kan beställa ett registreringsbevis på Transportstyrelsens hemsida.

Sammanfattning

Sammantaget kan sägas att den normala påföljden i ditt exempel är penningböter om du inte registrerar ditt fordon, och att du kan bli av med trimdelarna.

Jag hoppas din fråga har blivit besvarad! Ifall du skulle ha några ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Albin HedlundRådgivare