Vad är en giltig identitetshandling enligt körkortslagen och kan en medpassagerare intyga förarens identitet?

Hej Gällande körkort. Enligt körkortslagen behöver jag ha giltigt körkort med mig när jag kör bil, annars penningböter 500 kr. Kan den nya digitala id-handlingen räcka för att fastställa min identitet och jag slipper böter? Nästa fråga, kan en medpassagerare som kan identifiera sig med den nya digitala id-handlingen räcka som intyg att jag är jag och jag slipper böter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar vad som är en giltig identitetshandling enligt körkortslagen när du kör bil och blir stoppad av polisen och måste identifiera dig samt att du undrar om det räcker att en medpassagerare kan intyga din identitet. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån reglerna i körkortslagen (KörkL).

Föraren har en skyldighet att medföra identitetshandling

Det finns krav om att den som kör bil måste ha med sig körkort eller en handling som kan styrka förarens identitet (3 kap. 15 § KörkL). Detta för att underlätta polisens kontrollmöjligheter. Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot dessa regler döms till penningböter (9 kap. 2 § första stycket KörkL).

Det finns undantag från kravet om att medföra identitetshandling

Föraren ska inte dömas till straff om förarens identitet genast har kunnat fastställas (9 kap. 2 § andra stycket tredje punkten). En identitetshandling med fotografi torde kunna godtas men även en annan typ av identifiering som att exempelvis en medpassagerare intygar förarens identitet kan godtas. Det är oklart om annat än en identitetshandling med fotografi kan godtas för att styrka förarens identitet.

En förares identitet kan även fastställas på plats direkt av polisen genom RPS-data. Det finns alltså en möjlighet för föraren att uppge sitt personnummer och att polisen gör en sökning genom bilens registreringsnummer för att se om detta stämmer överens med bilens ägare. Däremot finns det inget som säger att polisen ändå inte skulle kunna utfärda böter ändå då det blir extraarbete för dem. Av samma anledning kan man heller inte kräva att polisen skulle följa dig hem för att säkerställa din identitet. Inte heller kan man med säkerhet säga att uppvisande av den nya digitala identitetshandlingen med säkerhet gör att man kan undkomma böter.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare