FrågaKÖPRÄTTKöplagen21/10/2020

Vad är rimligt att betala?

Jag är fodervärd för en katt sedan ca 2 år. Jag har upprepade gånger bett om ett avtal från uppfödaren men har inte fått något. Katten har blivit parad utan att det resulterat i några ungar. Uppfödaren svarar inte nu när jag kontaktar henne då katten löper. Jag tycker detta känns oseriöst och vill köpa loss katten för att kastrera henne. Vad är rimligt att betala för en 3 år gammal huskatt (kattunge pris 7500kr) och hur går jag tillväga om uppfödaren inte svarar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är rimligt att betala?

Jag har inte tillräckligt med expertis inom området för att kunna ge dig ett konkret svar på hur mycket en 3 år gammal huskatt kostar. Dock använder man inom svensk rätt köplagens regler som riktlinje när man ska bestämma skäligt pris.

Man utgår då ifrån vad som är ett "skäligt pris", med tanke på omständigheter och skick (45 § KöpL). Beroende på hur kattens hälsa är t ex, kan priset variera.

Hur får jag tag på någon som inte svarar?

Det enklaste är att fortsätta nå ut till uppfödaren för att få kontakt direkt med denna, men om inte detta skulle fungera så rekommenderar jag inte någon domstolsprocess då detta kan bli väldigt dyrt.

Då det dessutom saknas ett avtal mellan er kan det bli svårt att bevisa vad som gäller.

Sammanfattning

Gällande priset gäller alltså att man får bedöma vad ett skäligt pris är, och jag har inte tillräckligt med information om att kunna bedöma detta.

Det är också svårt att få tag på någon som inte svarar, men om katten inte är värd mycket pengar är det troligtvis inte lönt att dra processen vidare till domstolen då detta kan bli dyrt.

Men ta gärna kontakt med vår juristbyrå här eller ring oss för att få mer information. Där kan man närmare se över situationen och se vad som egentligen gäller.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare