FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/07/2023

Vad är skillnaden mellan begreppen "särbo" och "frånskild"?

särbo och frånskild är det inte samma sak.Man bor på olika adresser och träffas antingen som vän eller ej

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du vill veta vad skillnaden mellan begreppen "särbo" och "frånskild" är.

Vad är ett särboförhållande?

Att två personer är särbos betyder att de har ett parförhållande/äktenskapsliknande förhållande men att de inte delar gemensam bostad (se t.ex. RÅ 2007:35, särskilt kammarrättens domskäl, och T 1848-20, särskilt punkten 2). Förhållandet skiljer sig därmed från såväl äktenskap som samboskap (se t.ex. 1 kap. 1 § och 4 kap. 1 § äktenskapsbalken (1987:230), 1 kap. 1 § sambolagen (2003:376) och T 1848-20, punkten 9). Detta kan kontrasteras mot begreppet "frånskild" som helt enkelt betecknar en person som har skilt sig (se t.ex. definitionen på Skatteverkets hemsida här). En särbo kommer således att ha ett annat förhållande till sin särbo än en frånskild person har till sin tidigare make/maka (dvs. de har för närvarande ett parförhållande). Det går så klart att diskutera vilka praktiska skillnader det faktiskt finns mellan begreppen (t.ex. så tillerkänns varken särbos eller frånskilda någon arvsrätt enligt den legala arvsordningen, se bl.a. här, här, här och här - observera här att två personer som är gifta men som inte bor tillsammans skulle betraktas som gifta och inte särbos), men definitionsmässigt har de olika innebörd.

Jag hoppas att du har fått ett, åtminstone någorlunda hjälpsamt, svar på din fråga. I det fall jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du har ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare