FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt13/02/2023

Vad är skillnaden mellan tvistemål och brottmål?

Jag har en generell fråga angående brottmål och tvistemål. Vad är skillnaden? T.ex. gällande processen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Syfte

Regler för processen för brottmål och tvistemål finns i rättegångsbalken (RB). Straffprocessens främsta syfte är att hålla människor ansvariga när de har begått brott, medan genom tvistemålsprocessen tillhandahåller staten människor ett instrument för att lösa tvister.

Uppdelningar i rättegångbalken

Rättegångsbalken är uppdelad på det vis att man kan urskilja vilka kapitel som gäller för enbart tvistemål respektive brottmål, samt de bestämmelser som gäller gemensamt för båda. Eftersom processerna fokuserar på olika saker och har olika syften, kan inte alla regler vara gemensamma.

Skillnader i processen
Processen skiljer sig på flera punkter. Förberedelsen i tvistemål hålls för att reda ut oklarheter i tvisten samt för att försöka få parterna att komma överens. I brottmål består dock förberedelsen av att en förundersökningen inleds för att utreda om ett brott har begåtts, vilka som kan misstänkas för brottet såväl som vilka bevis som finns. Skillnaden är således att brottmål drivs av staten/åklagaren som väljer att åtala någon för ett brott. Det åligger staten att hantera brotten för allmänhetens intresse. Det behövs därför flertal regler om olika tvångsmedel och hjälpmedel för polisen i brottmål. Ett tvistemål, å andra sidan, rör flera privatpersoner eller företag som till exempel tvistar om en fordran.

Exempel på likheter

Värt att nämna är att somliga regler som sagt är överensstämmande. Det finns exempelvis förfaranderegler och principer utspritt i RB som är liknande för båda processer. Exempel på detta är hur förhör i huvudförhandlingen går till. Båda måltyperna behandlas dessutom till exempel av de allmänna domstolarna, det vill säga tingsrätt, hovrätt och Högsta Domstolen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare