FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/02/2022

Vad är straffet för om det är för många passagerare i en bil under prövotiden?

Hej! Har tagit b-körkort för några månader sedan och detta innebär att jag fortfarande är inom prövotiden. På studenten har vi planerat att åka en raggarbil från 1962. Grejen är bara att vi blir en för mycket i bilen. Min fråga är då om jag kan bli av med körkortet för att jag medvetet som passagerare satt mig i en bil som jag visste skulle bli överfull? Kan jag bli av med kortet eftersom jag är inom prövotiden eller blir det bara böter? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga som rör körkort och prövotid regleras primärt i Körkortslagen och vissa överträdelser i trafiken regleras även i Trafikförordningen.

Vad gäller specifikt under prövotiden?

Det är en vanlig missuppfattning att man generellt bedöms strängare under prövotiden än om prövotiden skulle ha löpt ut. Om en situation skulle uppstå under prövotiden då polisen har rätt att ta ditt körkort så måste du ta om det som utgångspunkt istället för att en återkallelse på viss tid kan ske (5 kap. 15 § 1 stycket Körkortslagen).

När kan man bli av med körkortet? Vad gäller vid för många passagerare i en bil?

Enligt lagen så finns det ett antal situationer som skulle kunna aktualisera att du blir av med körkortet (5 kap. 3 § Körkortslagen). Några av de mer vanligare situationerna är t.ex. vid rattfylleribrott, vid grov vårdslöshet i trafik eller vid så kallade smitningsolyckor.

Som du kan läsa själv så är det här inte reglerat angående vad som gäller för bilar som färdas med för många passagerare, detta regleras mer specifikt i Trafikförordningen. En bil får inte ta mer passagerare än vad den är registrerad för och passagerarna ska även färdas på en plats som är avsedd för passagerare (4 kap. 6 § 1 stycket Trafikförordningen).

Eftersom du är medveten om att du tar med för många passagerare vid ett fall som du beskriver så sker det med uppsåt. Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot bestämmelsen om antal passagerare ovan kan dömas till böter (14 kap. 3 § 1 punkten Trafikförordningen). Utöver detta så kan även passagerare som bryter mot bestämmelsen uppsåtligen eller av oaktsamhet dömas till böter (14 kap. 8 § Trafikförordningen).

Sammanfattningsvis

Som utgångspunkt så kan du inte bli av med körkortet om du har fler passagerare än vad bilen är registrerad för. Dock så riskerar både du och passageraren som bryter mot bestämmelsen böter. Om ni ändå tänker att ni kommer genomföra detta så skulle jag i vilket fall rekommendera att den extra passageraren sitter på en så lämplig plats som möjligt och som inte påverkar dig som förare. Detta är bra för att undvika situationer som skulle kunna resultera i vårdslöshet i trafik, även om detta inte är en grund för återkallelse av körkort förutom i de grövre fallen (1 § Trafikbrottslagen) & (5 kap. 3 § 1 punkten Körkortslagen).

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare