FrågaAVTALSRÄTTGåva20/09/2020

Vad behöver man tänka på vid gåvor från föräldrarna?

Hej, mina föräldrar vill skänka 200.000kr var till mig och min bror. Vad behöver vi tänka på när pengarna förs över till våra respektive bankkonto. Min bror bor i Österrike och hans pengar ska alltså föras över från mina föräldrars svenska bank till hans bank i Österrike. Får man föra över detta beloppet utomlands? Kommer vi behöva betala skatt för gåvan eller påverkar det något annat som vi bör tänka på?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Behöver du tänka på något vid gåva i form av stor överföring till ditt konto?

För gåvan till dig i Sverige

För att det ska klassas som en gåva måste tre kriterier vara uppfyllda. Det ska röra sig om en förmögenhetsöverföring (pengar överförs till er), det ska vara frivilligt, och det ska finnas en gåvoavsikt, alltså att dina föräldrar ska ha för avsikt att ge den aktuella gåvan till er. I Sverige föreligger det ingen gåvoskatt (8 kap. 2 § inkomstskattelagen).

Det som kan vara bra att känna till är att det 2017 kommit en ny lag som syftar till att motverka penningtvätt samt finansiering av terrorism (penningtvättslagen). Det innebär att banker i Sverige har höga krav på att inhämta uppgifter från sina kunder, och ifall banken bedömer att en transaktion är avvikande har banken en juridisk skyldighet att utreda detta. I ditt fall så är gåvokriteriet uppfyllt vilket betyder att det inte finns något juridiskt hinder för dig att få pengar av dina föräldrar. Eftersom det rör en stor summa pengar kan banken dock komma att ifrågasätta överföringen, men så länge pengarnas ursprung kan styrkas så bör det inte vara några problem. Vill man på tydligt sätt visa gåvoavsikten kan man utfärda ett gåvobrev, vilket ni kan göra här eller kontakta mig på emil.bengtsson@lawline.se om ni vill att vi hjälper er skriva ett.

För gåvan till din bror i Österrike

På Lawline är vi framförallt inriktade på svensk rätt och jag kan därför inte redogöra för de eventuella Österrikiska lagarna som regler detta. Från svenskt håll föreligger det dock inte heller här någon gåvoskatt för överföring till din bror. Jag rekommenderar er att ni vänder er till en jurist i Österrike eller din brors bank som borde kunna informera om vad som gäller vid överföringar från utlandet och vad ni bör tänka på.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare