FrågaKÖPRÄTTKöplagen04/03/2022

Vad betyder Återtagandeförbehåll?

Återtagandeförbehåll

Ord som jag faktiskt inte fattar – dock den används ofta och i olika sammanhang. Alltid med hänvisning: enl. lagen - vilken lag ?

Ägandeförbehåll gäller endast om betalningen inte fullgörs eller ?

Det kan lika bra gälla på grund av säljare slutar tycka om köparen ?

Eller upptäcker tre år efter att de skrev under ett avtal att köparen brott mot lagen för några år sedan och nu vill säljaren " återta egendom ( bilen) trots att betalningen fullgörs exemplarisk – kanske bara på grund av att säljaren tycker att bilen är fint ? Skulle jag vara Bank/säljare så skulle jag också göra så -bilen är avbetald i mer än hälften, fint skick osv - då vill jag "återtaga objekten"

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är återtagandeförbehåll?
Återtagandeförbehåll är en term som används i avtal för att säljaren ska ha rätt att ta tillbaka varan om betalningen uteblir.

Hur regleras återtagandeförbehåll?
Återtagandeförbehållet i sig är något som regleras i avtalet. Att förbehållet måste avtalas framgår av 54 § 4 Stycket Köplagen och 40 § 3 stycket Konsumentköplagen.

Konsumentköplagen applicerar på lösa saker som en näringsidkare sålt till en konsument enligt 1 §, och köplagen applicerar på lös egendom enligt 1 § Köplagen, men inte om Konsumentköplagen är applicerbarenligt 4 §.

Det finns också regler om vad som gäller för avtal om återtagandeförbehåll. I Jordabalkens 2 kapitel 5 § regleras vad som gäller om ett objekt med återtagandeförbehåll har tillförts till fastigheten.

När blir ett återtagandeförbehåll ogiltigt?
Ett återtagandeförbehåll som skydd för säljaren i roll av borgenär blir ogiltigt om köparen tillåts förfoga över den köpta egendomen.

Ett förfogande kan ske på lite olika sätt, i NJA 1942 s. 195 underkändes återtagandeförbehållet för att den köpta egendomen, en motor, hade infogats i annan egendom, en båt. I övrigt får det inte heller tillåtas att egendomen får överlåtas, konsumeras, eller förbrukas.

En säljare får inte göra Återtagandeföbehållet gällande mot köparen när betalningen fullgjorts enligt 59 § Köplagen, och 40 § 3 stycket Konsumentköplagen.

Sammanfattningsvis

Återtagandeförbehåll är till för att skydda sig om betalning skulle utebli. Ett återtagandeförbehåll kan förlora sitt syfte genom en rätt för köparen att förfoga över egendomen, eller genom att denne betalar varan fullt.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar,

Lin ToftRådgivare