Vad blir påföljden vid en ringa stöld?

Hej! Min son har varit inne i en tuff period och jag tror att han har börjat snatta. Har märkt att han har mycket teknikprylar hemma som han inte kan ha köpt för sin månadspeng. Det är ganska dyra saker jag har hittat, teknik och så, typ 500-600 kr. Vad skulle hända om han åkte fast?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du skriver att du misstänker att din son stulit elektronikprodukter. Du ställer dig också frågande till vad din son kan komma att få för påföljd. Jag kommer nedan att redogöra för brottsrubriceringen ringa stöld och också diskutera påföljdsfrågan. Jag tolkar din fråga som att det sammanlagda värdet av de stulna varorna är 500-600 kronor.

Om värdet av de stulna varorna understiger 1000 kronor är det förmodligen fråga om ringa stöld (snatteri)

Ringa stöld (tidigare kallat snatteri) regleras i 8 kap 2 § brottsbalken (BrB). Ringa stöld kallas det då ett tillgreppsbrott enligt 8 kap 1 § BrB är att anse som ringa. En stöld bedöms vara ringa om de stulna varornas värde och övriga omständigheter vid brottet pekar på det. Vid till exempel enklare butiksbrott brukar en värdegräns på 1 250 kronor användas för att bedöma om en stöld är att anse som ringa eller som en stöld av normalgraden. Straffet för ringa stöld är böter eller fängelse i högst sex månader. Om din son har tagit varor från en butik till ett värde av 500-600 kronor utan att betala för sakerna är det fråga om ringa stöld.

Din son kommer förmodligen att dömas till böter

Jag kan inte med säkerhet säga vad din son skulle få för straff om han skulle åka fast för stölderna. Påföljden bestäms dock med utgångspunkt i en sammantagen bedömning av värdet av de stulna varorna, om han är straffad sedan tidigare och hans ålder. Av frågan framgår inte om det är så att han tidigare dömts för liknande brott, i sådana fall tas den omständigheten med i bedömningen. Det framgår inte heller hur gammal din son är men jag förmodar att han är relativt ung. Det är klart vanligast att man påföljden blir böter vid ringa stöld.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline eller att boka tid med någon av våra duktiga jurister.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare