Vad borde jag göra för att mina barn ska ärva mig och inte min make?

Min man och jag äger tillsammans en sommarstuga (50/50) Jag vill testamentera min del till våra gemensamma två vuxna barn. Maken ska ha sina 50% och barnen 25% var. Jag har även besparingar som jag vill att barnen ärver inte maken. Räcker det att skriva i testamentet min önskan? Ska jag ge barnen min del i sommarstugan redan nu, som en gåva? Ska maken och jag göra en bodelning inom äktenskapet, för att han inte ska ärva mig? Vilken lösning finns det? Vi har varit gifta i 40 år men har alltid haft separat ekonomi. Tacksam för vägledning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om arv och testamenten finns reglerade i ärvdabalken (ÄB). Jag kommer därför framförallt att utgå från det regelverket i mitt svar nedan. Jag kommer även ta viss grund i äktenskapsbalken (ÄktB) vad gäller bodelningsfrågan.

Den legala arvsordningen

Utgångspunkten enligt den legala arvsordningen är att det är din make, förutsatt att han är vid liv vid din bortgång, som ärver dig även om ni har två vuxna barn tillsammans (3 kap. 1 § ÄB). Det skulle innebära att det är din make som får dina 50% av sommarstugan. Det hade med andra ord resulterat i att han efter arvet av dig äger 100% av den. Det skulle också innebära att de besparingar du syftar på tillfaller din efterlevande make.

Testamente inskränker den legala arvsordningen

För att kringgå detta är det lättaste sättet, precis som du själv föreslår, att upprätta ett testamente. Ett testamente inskränker nämligen den legala arvsordningen. Det är dock viktigt att testamente är giltigt eftersom ett ogiltigt testamente är utan verkan (13 kap. 1 § ÄB). Detta innefattar bland annat att du i ditt testamente endast testamenterar bort din egen egendom (alltså endast dina 50% av sommarstugan och dina egna besparingar) och att testamentet uppfyller formkraven som finns. Om testamentet är giltigt går det som du skrivit i handlingen alltså före den legala arvsordningen.

Mitt förslag är därför att upprätta ett testamente vari du anger att du önskar att dina två vuxna barn ärver din del av sommarstugan till 50% var (dvs. 25% vardera sett till hela äganderätten). Vad gäller dina besparingar hanterar du dessa på samma sätt. Du anger alltså i ditt testamente att du önskar att dina besparingar delas mellan dina två vuxna barn. Om besparingarna i fråga inte är din enskilda egendom (alltså inte inskrivna som enbart dina i ett eventuellt äktenskapsförord) kommer det dock ske en bodelning efter din bortgång där din make i bodelningen får hälften av besparingarna i fråga. Din hälft kommer därefter hanteras på det sätt du angivit i ditt testamente. Om besparingarna är din enskilda egendom (alltså är inskrivna som dina egna i ett eventuellt äktenskapsförord) kan du testamentera bort alla dina besparingar till dina barn utan att din efterlevande make får åtnjuta en del av dem genom bodelning. Enskild egendom ingår nämligen som utgångspunkt inte i en bodelning (10 kap. 1 § ÄktB och 10 kap. 4 § ÄktB). Detsamma gäller förvisso även den sommarstuga som du och din make äger tillsammans, men eftersom du redan anger att du äger den tilll 50% spelar det ingen roll om du äger dina 50% som enskild egendom eller inte. Vid en eventuell bodelning efter din bortgång hade ditt dödsbo nämligen ändå fått 50% av den eftersom man delar lika på tillgångarna i en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB).

Slutsats

Om du inte vill att din efterlevande make ska ärva dig bör du upprätta ett testamente där du på ett tydligt sätt anger vad du önskar ska hända med din egendom. Vad gäller sommarstugan och besparingarna är det alltså inte nödvändigt att du ger bort detta till dina barn i gåva redan. Det är inte heller nödvändigt att upprätta en bodelning inom äktenskapet. Ett testamente räcker gott och väl för att få igenom det du önskar!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare