Vad får man för straff när man säljer läkemedel utan tillstånd?

Hej! Vad får man för straff när man säljer olagliga läkemedel? Eller läkemedelsklassade produkter? Sett att en större svensk sajt just nu säljer en produkt som är olaglig att sälja i Sverige om man inte är ett apotek.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till bestämmelser som återfinns i lag om handel av läkemedel.

Försäljning av läkemedel utan tillstånd

Det är endast den som har fått tillstånd från Läkemedelverket som får bedriva detaljhandel med läkemedel till konsument (2 kap. 1 § lag om handel av läkemedel). Receptbelagda läkemedel får alltså bara säljas av godkända apotek, i syfte att säkerställa patientsäkerheten och undvika skada för konsumenten.

Vilket straff kan följa av att sälja läkemedel utan tillstånd?

Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet utan tillstånd bedriver detaljhandel med läkemedel döms till böter eller fängelse i högst ett år (9 kap. 1 § lag om handel av läkemedel). Det finns dock omständigheter som kan föranleda hårdare straff än det nyss nämnda och avser situationen där detaljhandel med läkemedel skett yrkesmässigt, avsett betydande mängd/värde eller i övrigt varit av särskilt farlig art. Rätten kan på basis av dessa omständigheter bedöma att fängelse i högst två år istället ska utdömas (9 kap. 1 § femte stycket lag om handel av läkemedel). Eftersom det enligt din beskrivning gäller en större svensk sajt som säljer receptbelagda läkemedel är det möjligt att rätten bedömer gärningen som yrkesmässig och således också som en gärning av särskilt farlig art, med följden att fängelse i över ett år kan utdömas.

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet i vad som gäller juridiskt avseende försäljning av läkemedel, annars är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare