Vad finns det för möjligheter att överklaga ett beslut från styrelsen i en bostadsrättsförening?

hej! I min BRF finns en lekplats i dåligt skick som används väääldigt sällan. Det har nu kommit ett förslag på att göra om den till en grillplats, men problemet är att den ligger ungefär 2 meter ifrån våran uteplats på mark. Ovanför oss finns även balkonger till andra lägenheter, och jag tänker att det kommer komma in röklukt och rök i lägenheterna, inklusive våran. Jag och min sambo har dessutom astma och skulle bli lidande av konstant grillande precis utanför oss, speciellt eftersom vi sitter ute mycket på somrarna. Jag tänkte gå på föreningsstämman och överklaga, men om det går igenom iallafall, har jag någonstans att vända mig och isåfall vart? kan jag göra nån typ av anmälan eller överklagan?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om det finns någonstans du kan vända dig och överklaga ifall föreningen får igenom en grillplats på, som jag tolkar det, innergården, till er bostadsrätt.

Gällande rätt

För att klargöra till en början, finns det ingen lagstiftning som förbjuder grillning på en bostadsrätts bakgård.  Däremot kan  bostadsrättsförening ha egna regler i föreningens stadga på grund av exempelvis brandrisk eller annan störning.

Överklagande av styrelens beslut

Det finns ingen instans där du som bostadsrättshavare rent formellt kan överklaga styrelsens beslut, däremot kan du få hjälp med att medla och få utlåtanden i olika  tvister.

Yttrande från bostadsrättsnämnden

Bostadsrättsnämnden erbjuder en opartisk bedömning i tvister mellan en bostadsrättsinnehavare och styrelsen i en bostadsrättsföreningen. Utlåtanden från bostadsrättsnämnden sker av bostadsjurister, som har god kunskap inom området.

Nämndens bedömning är enbart rådgivande men uttalandet kan med tanke på nämndens kompetens förhoppningsvis få en stor inverkan på tvisten.

Prövning i tingsrätt

Det går även att få tvisten avgjord i domstol. Att driva frågan i domstol kan vara kostsam och du riskerar att behöva betala både dina egna och motpartens rättegångskostnader. Har du ett rättsskydd täcks en del av kostnaderna därifrån.

En rekommendation i ditt fall

Jag skulle rekommendera dig att först alltid försöka prata och lösa frågan med styrelsen, vilket jag förstår att du ska göra då du ska rösta emot förslaget på föreningsstämman. Du kan även försöka prata ihop dig med dina grannar innan stämman förslagsvis. Om beslut tas där grillplats godkänns, och ni inte kan komma överens går det att vända sig till bostadsrättsnämnden för att få ett yttrande i frågan. Är yttrandet till din fördel lyssnar förhoppningsvis styrelsen och ni kan lösa tvisten redan där. Ett sista alternativ är att vända sig till domstol, men då det kan bli kostsamt och tidskrävande och det således ingenting att rekommendera förutom som ett sista alternativ.

Josefine WendeliusRådgivare