Vad för brott kan man dömas till om man knuffar omkull någon?

Hej, Jag var ute på krogen med min tjej när en kille gick bakom henne och började tafsa på henne. När jag fick syn på detta blev jag förstås irriterad och puttade därför bort honom. Mannen som tafsade var duktigt berusad och ramlade baklänges han när jag puttade honom. När hans vänner fick syn på detta sprang dem i full fart mot mig och vi hamnade i ett slagsmål där jag var ensam mot tre individer. Polisen kom tillslut och en utredning har påbörjats. Jag begriper helt och hållet att det är svårt för er att säga exakt vad som kommer att ske, men vad är din åsikt gällande vilket brott jag kan bli dömd för, om dömd alls? Är givetvis ingen juridisk expert, men i min värld bör det rimligen vara okej att putta bort någon som tafsar på min tjej. Mannen som var berusad ramlade baklänges och slog i sig rätt rejält, vilket nödvändigtvis inte är något jag ångrar, men det var absolut inte min intention att skada. Tack så mycket!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline för din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar omständigheterna och din fråga så har du knuffat omkull någon som tafsade på din tjej och du undrar vad för brott du möjligtvis gjort dig skyldig till och vad du då kan dömas för. Eftersom din fråga handlar om brott så kommer jag använda mig av brottsbalken (BrB) när jag besvarar din fråga.

Vilket brott kan knuffen motsvara

Att knuffa omkull någon så att det resulterar i att hen trillar baklänges och skadar sig uppfyller vad som krävs för en misshandel. Däremot kan det diskuteras om misshandeln skulle kunna anses vara ringa eller av normalgraden (3 kap. 5 § BrB). En tumregel för att avgöra om en misshandel är ringa är om personen inte behöver uppsöka sjukhus för sina skador.

Dina möjligheter att lagligt få knuffa personen

Det finns vissa möjligheter för dig att din knuff ska anses som laglig. Det beror på om gärningen kan anses utgöra nödvärn. För att din gärning ska anses utgöra nödvärn ska den inte anses vara uppenbart oförsvarlig (24 kap. 1 § första stycket BrB). Eftersom det var ett brottsligt angrepp som hade påbörjats, att någon tafsar på din tjej, så förligger rätten till nödvärn (24 kap. 1 § andra stycket 1 punkten BrB)

Den svåra bedömningen i detta fallet är om den knuffen du har utdelat anses vara inte uppenbart oförsvarlig men enligt den informationen du lämnat så finns möjligheten att knuffen har varit tillåten.

Skulle detta var fallet så kommer du inte dömas för misshandeln då du agerande i nödvärn.

Slutsats

Du har rimligtvis begått en misshandel men det finns emellertid en möjlighet att den anses ha skett inom nödvärnsrätten och du kommer då inte hållas ansvarig för den.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare