Vad för ersättning går det att få för ett hundbett?

Hej jag blev hundbiten I ansiktet av en stor hund.. blev 9 stygn I underläppen och ett stygn på hakan.. vad kan jag kräva i ersättning på min polisanmälan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga undrar du vilka olika typer av ersättning du kan begära för ett hundbett du har fått. Eftersom din fråga handlar om skadestånd så kommer jag använda mig av skadeståndslagen (SkL) när jag besvarar din fråga.

Vilka typer av ersättning har du möjlighet att kräva för din skada?

Eftersom du har drabbats av en personskada har du rätt till ersättning för sjukvårdskostnader och andra kostnader som uppstått, inkomstförlust och fysiskt och psykiskt lidande som har en övergående eller bestående natur samt särskilda olägenheter som uppstått på grund av skadan (5 kap 1 § första stycket 1-3 punkten).

I ditt fall skulle du alltså kunna få ersättning för alla de kategorier jag nämnt ovan då de rimligtvis har berörts på något sätt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare