FrågaKÖPRÄTTKöplagen11/08/2023

Vad för möjligheter finns att åberopa fel i en vara som sålts i befintligt skick?

Hej Lawline! Jag har ett ärende jag skulle vilja få vägledning för. Jag har köpt en vara av privatperson. En elektronikpryl. Säljaren gjorde mig varse om att specifika förbrukningsbara delar behövdes bytas ut för att den skulle fungera. Säljaren hävdade att produkten fungerade i hans hem fram tills det att dessa delarna förbrukades, varpå han lade undan produkten i några månader. Jag köpte nya förbrukningsbara delar av rätt typ och bytte ut dem i prylen, men jag får ändå inte prylen att fungera, den kan inte utföra sitt ändamål alls. Mer information: Vi möttes upp på offentlig plats där säljaren överlämnade varan till mig. Jag fick ej möjligheten att undersöka prylens funktion - jag varken erbjöds undersöka prylens funktion eller efterfrågade på eget initiativ att undersöka prylens funktion i säljarens hem. Jag valde att lita på beskrivningen säljaren gav om den, det vill säga att det som krävdes för att återställa funktion va att byta ut delarna. Det var säljarens personliga övertygelse att så var fallet, men inget jag fick skriftlig ordagrann garanti på. (Såld i befintligt skick?) Vad kan jag hävda gentemot säljaren under köplagen? Kan det t.ex. ses som ett dolt fel och därmed ge mig rätt att kräva avhjälpning? Är krav mot säljaren en säker genomförbarhet, eller mer av en chansning i tingsrätten? Eller ligger bevisbördan på mig som köpare här att påvisa att katastrofalt fel på varan förekom innan köp? Enormt tacksam för genomgående svar. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Eftersom köpet gäller lös egendom mellan två privatpersoner så blir köplagen (KöpL) tillämplig och jag kommer använda mig av den när jag besvarar frågan. Eftersom jag inte vet exakt vara eller de specifikationerna samt hur förhållandet mellan de förbrukningsbara delarna och resterande av “elektronikprylen” är så kommer jag försöka ge ett så gott svar som möjligt utifrån den informationen du gett i dina omständigheter.

Befintligt skick

För att avgöra om en vara är felaktig då den är såld med en friskrivning som “befintligt skick” så finns det vissa punkter att utgå från.

Eftersom varan inte överrensstämmer med de uppgifter som säljaren lämnat innan köpet (att endast de förbrukningsbara delarna behöver bytas) samt att detta påverkat dig i ditt val att köpa (vilket jag förutsätter det har då det verkar framgå att du inte är intresserad av varan i det nuvarande skicket) så kan den anses som felaktig (KöpL 19 § första stycket första punkten).

Det enda jag ser här som kan bli ett problem är att säljaren gett dig information att prylen inte används på några månader, detta är information som kanske kan påverka bedömningen beroende på vad för vara det är.

Undersökningsplikt

För att kunna använda sig av den ovanstående argumentationen gällande fel krävs det att du uppfyllt din undersökningsplikt. Detta har du rimligtvis gjort då säljaren inte uppmanat dig att undersöka varan vid försäljningen (20 § KöpL)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare