FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt10/11/2021

Vad gäller angående umgängesrätten för barn under ett år?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller frågor om umgängesrätt så regleras detta i föräldrabalken (FB).

Vad är umgängesrätt?

Umgängesrätten är barnets rätt att få träffa sina föräldrar (6 kap. 15 § stycke 1 FB). Det är m.a.o. en rätt som tillfaller barnet och inte föräldern.

Barnet har även rätt till umgänge med annan som står barnet särskilt nära, t.ex. mor- och farföräldrar (6 kap. 15 § stycke 3 FB).

Ser umgängesrätten olika ut för olika åldrar?

Det enkla svaret är att umgängesrätten ser lika ut för alla barn. Alla barn har rätt till att umgås med sina föräldrar, men inget barn har plikt att träffa sina föräldrar.

När man beslutar om umgängesrätt ska barnets bästa alltid beaktas (6 kap. 2 a § stycke 1 FB). Det som anses vara bäst för barnet är det som ska ske, och som huvudregel bedöms umgänge vara det absolut bästa för barnet.

Det som dock skiljer sig åt mellan olika åldrar är att barn av högre ålder och mognad kan få större inflytande på beslut om umgänge. Ett barns åsikter ska alltid höras, men ju äldre och moget barnet är desto större betydelse ska man tillmäta barnets åsikter (6 kap. 2 b § FB). Om man beaktar barnets åsikt får man göra en avvägning mellan vad som objektivt är bäst för barnet, och vad barnet själv vill.

Ett barn som är under ett år har med största sannolikhet dock svårt att uttrycka sin vilja. Hur barnets umgängesrätt ska se ut bestäms därför enbart av vad som är barnets bästa.

Sammanfattning

Ett barn har alltid rätt att träffa sina föräldrar, men aldrig en plikt att göra så. Rätten till umgänge ser lika ut för alla barn, men möjligheten att påverka beslutet är mindre för ett spädbarn då denne inte kan ge uttryck för sin åsikt och vilja. Frågor om umgängesrätten ska därför avgöras av vad som är det bästa för barnet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Cornelia AebeloeRådgivare