FrågaAVTALSRÄTTGåva23/08/2021

Vad gäller för gåva av fastighet och förskott på arv

Hej jag har en fundering,. Min far gav ett av mina syskon ett hus, fast det hette att det skulle vara ett förtida arv. Gåvobrevet saknar dessutom en viktig punkt. Jag undrar om detta har gått rätt till och om man kan göra nåt åt det.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Grundregeln är att om inget annat nämns i Gåvobrevet att gåvan är ett förskott på arvet (6 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB)). Så om det inte står något om att gåvan inte ska vara förtida arv så är den det. Förtida arv är alltså en form av gåva.

Reglerna om gåva gällande fastigheter finns i Jordabalken (JB). Enligt 4 kap. 29 § JB ska samma formkravsregler gälla för gåva som för köp. Det betyder att gåvan måste vara skriftlig, undertecknad av både gåvogivare och gåvomottagare samt innehålla en så kallad överlåtelseförklaring (4 kap. 1 § JB). Om inte dessa krav är uppfyllda är gåvan ogiltig. Så om den viktiga punkt som saknas är något av dessa kriterier blir gåvan ogiltig.

Sammanfattningsvis kan sägas att om inte gåvobrevet uppfyller kraven i Jordabalken blir gåvan ogiltig.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare