FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal17/03/2020

Vad gäller för gåvobrev vid fast egendom?

Hej,

Jag vill dela min fastighet med mina döttrar.

Barnen ska inte ta över lånen.

Gåvobrev är väl ett bra alternativ??.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser som reglerar din fråga hittar vi i jordabalken (JB).

Om du vill skänka hela eller delar av din fastighet till dina barn så finns det krav på att ett gåvobrev ska upprättas (4 kap. 29 § samt 4 kap. 1 § JB).

Hur upprättar du ett korrekt gåvobrev?

För att gåvobrevet ska vara giltigt krävs det att vissa kriterier är uppfyllda. Du behöver dels skriva in vilken fastighet du vill skänka bort samt hur stor andel av denna som du önskar skänka. Till detta kan du upprätta villkor om att lånen inte ska avse de lån som du tagit på fastigheten samt andra villkor om du önskar detta.

Detta ska sedan undertecknas av dig samt bevittnas av två personer (20 kap. 7 § 1p samt 20 kap. 8 § JB). De som bevittnar behöver inte vara utomstående men jag skulle rekommendera att även dina vittnen skriver under gåvobrevet med tillhörande datum. Dina barn som är mottagare av fastigheten ska också underteckna gåvobrevet.

När ägandet justeras så ska också en ansökan om lagfart göras hos Lantmäteriet. När gåvobrevet är upprättat och underskrivet så ska detta sedan skickas in tillsammans med en ansökan till Lantmäteriet så att lagfarten kan ändras så att ni alla kan stå som ägare (20 kap. 5 § andra stycket JB).

Genom Lawlines avtalstjänst kan du enkelt ta fram en mall för gåvobrev som du hittar här.

Bra att tänka på

Som utgångspunkt när du skänker större gåvor till dina barn som också är dina bröstarvingar så ses gåvan som ett förskott på arvet om inte annat anges (6 kap. 1 § ärvdabalken). Detta innebär att gåvans värde i framtiden kommer att avräknas på deras framtida arv. Om du inte vill att denna gåvan ska utgöra ett förskott på arvet kan du skriva detta som ett av villkoren i gåvobrevet.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga och att mitt svar var till hjälp!

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare