FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis12/07/2023

Vad gäller för hittegods som man lämnat in till polisen? Vad händer efter tre månader?

Hej! Frågan gäller hittegods i form av pengar. Min mamma hittade 9000 kr liggandes på marken på på en obemannad bensinstation St1-mack som är kontantfri. Pengarna lämnades in korrekt och hon fick frågan om hon gjorde anspråk på pengarna om ägaren inte hittades, vilket hon gjorde. Tre månade gick och ingen gjorde anspråk på pengarna. Polisen ringde upp och sedan menar de att det finns en klausul gällande hittegods i dessa sammanhang. Pengarna ska därmed inte tillfalla upphittaren utan instutionen eller staten. Finns det en sådan klausul och var står den beskriven hos polisen eller i lagen? Med vänlig hälsning Jennifer

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av lag om hittegods.

Tolkning av fråga

Din mamma har hittat 9000 kr på marken på en obemannad bensinstation. Hon lämnade in dem “korrekt” vilket jag antar är polisen, se 1§ lag om hittegods. Nu har tre månader gått och polisen säger att hittegodset ska tillfalla staten eller institutionen. Er fråga berör helt enkelt 4§ lag om hittegods och vad som gäller efter tre månader.

Förklaring av 4§ lag om hittegods

Om ägaren till pengarna inte blivit känd ska pengarna tillfalla din mamma efter tre månader från att fyndet anmäldes till Polismyndigheten. Som upphittare är dock din mamma skyldig att betala Polismyndigheten kostnader i anledning av fyndet. Din mamma har inom en månad på sig att betala myndighetens kostnader, annars tillfaller egendomen staten. Däremot har jag svårt att se att det skulle tillfalla någon form av kostnad av att bara ha pengar på ett lager, vilket medför att din mamma ska ha rätt till de 9000 kr som hon hittade utan kostnad till Polismyndigheten (se 4§ lag om hittegods). Därmed har polismyndigheten gjort fel när de inte gett din mamma pengarna.

Vad kan ni göra nu?

Beslut som polismyndigheten tar som gäller situationer i lag om hittegods får överklagas till allmän förvaltningsdomstol (9a§ lag om hittegods). Därmed rekommenderar jag att ni överklagar detta då beslutet helt enkelt inte är juridiskt korrekt. Antingen gör ni det själva genom att använda samma motivering som jag gjort ovan eller så bokar ni tid med en av våra jurister så hjälper vi er med överklagan.

Hoppas ni har fått svar på er fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare