Vad gäller för störande grannar?

Hej. Jag och min familj bor i en hyresrätt och har ett stort högljudd problem mer vår granne. Vi delar uppfart med grannen och deras son äger en epa-traktor och han spelar fruktansvärt högt ifrån epa-traktorn. Våra fönster vibrerar, glasen i köksskåpen står och hoppar och man känner till och med vibrationerna i golvet. Vi har pratat med föräldrarna några gånger, men nu finns det ingen i hushållet som bryr sig längre och vi har tröttnat rejält. Ibland står pojken på uppfarten och skruvar på epan och kan stå flera timmar med hög volym. Sen står han och varvar med epan innan han kör iväg och det är bara utanför vårt hus och det låter inte vackert! Det har till och med hänt att larmet på vår bil har startat pågrund av den höga ljudnivån. Snälla hjälp oss, hur ska vi göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller hyresrätter så finns det en regel i 12 kap. 25 § jordabalken (JB) som säger att hyresgäster inte får orsaka sina grannar störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmiljö, och att dessa störningar inte skäligen bör tålas av grannarna. Störningar av övergående natur, t ex vid renovering eller liknande, måste en hyresgäst tåla medan varaktiga störningar ska man inte behöva stå ut med. I ditt fall låter det som att den typen av störningar ni blir utsatta för inte är av lindrig karaktär, det vill säga inte något ni skäligen borde tåla. De framstår inte heller som tillfälliga. Jag rekommenderar därför att du pratar med hyresvärden och berättar om problemet. En hyresvärd är skyldig att till en störande hyresgäst ge en tillsägelse om att den ska upphöra med sina störningar omedelbart, 12 kap. 25 § 2 st. JB.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare