Vad gäller för uppsägning av bostadsrätt respektive hyresrätt?

Hej!

Jag bor just nu inneboende hos en man och har sagt upp mitt boende, jag har då 3 månaders uppsägningstid men kommer flytta ut redan under den första månaden. Det jag undrar är om han har rätt att hyra ut resterande uppsägningstid till någon annan och få in dubbelt med pengar eller om det ska stå tomt. Känns dumt att han bara ska håva in dubbla summor medan jag betalar dubbla hyror.

Lawline svarar

Hej, reglerna skiljer sig emellan om den mannen du är inneboende hos har en bostadsrätt eller hyresrätt. Om det är så att han äger huset eller bostadsrätten då blir lagen om uthyrning av egen bostad tillämplig annars gäller jordabalkens regler.

Det framgår inte av din fråga vilket det är, men är det så att han äger bostaden ni bor i, så har du som hyresgäst en månads uppsägningstid, 3 § 2 st lag om uthyrning av egen bostad. Det innebär att det är en månads uppsägningstid om mannen äger bostaden. Detta gäller oavsett vad det står på ert hyresavtal utan du kan kräva en månads uppsägningstid vilket i ditt fall hade löst problemet.

Är det dock så att det är en hyresrätt blir det svårare. Då gäller 3 månaders uppsägningstid för båda parter oavsett vem som initierar uppsägningen, 12:4-5 jordabalken. Är det en hyresrätt så är det upp till dig och din hyresvärd att komma överens, han behöver inte acceptera mindre än 3 månaders uppsägningstid även om du har hittat en bostad innan dess. Du har rätt att nyttja lägenheten under uppsägningsmånaderna, 12:7 jordabalken. Så jag hade gett dig rådet att försöka få till ett till samtal med din hyresvärd och påtala ditt intresse av att korta ner uppsägningstiden så att han också kan få tillbaka nyckeln och nästa gäst kan nyttja rummet. Se till att ha uppsägningen skriftligen bekräftad så har du bevis på den är uppsagd också.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Jessica SarhedeRådgivare