Vad gäller för uppsägningstid vid andrahandsuthyrning utan tillstånd?

Jag har haft en lägenhet i cirka 1 år och det visar sig att min hyresvärd har hyrt ut den till mig utan tillstånd. Det är en hyres lägenhet som står i hennes namn. I vårt "kontakt" mellan henne och mig är då ogiltigt således olagligt. Jag fick bo kvar av någon anledning. Min fråga är då om jag kan råka illa ut juridiskt sätt om jag lämnar lägenheten utan uppsägningstid. Även om hon skulle vilja ha några månaders uppsägningstid. I vårt "kontrakt" står inget om uppsägningstid.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer först att gå igenom vad som gäller generellt vid andrahandsuthyrning och sen gå igenom ditt fall specifikt.

Huvudregler vid andrahandsuthyrning

För att få hyra ut i andra hand så krävs att hyresrättsföreningen lämnar sitt tillstånd till det (12 kap. 39 § Jordabalken). Sådant tillstånd ska lämnas om det finns särskilda skäl till det, såna skäl är t.ex. tillfälligt arbete eller studier på annan ort, testbo med sambo eller liknande. Hyresvärden får inte vägra andra hands uthyrning om ansökning är gjord och det finns godtagbara skäl att tillåta det (12 kap. 40 § Jordabalken).

Om det saknas tillstånd att hyra ut i andra hand och detta gjorts ändå, så har hyresvärden från det att de får reda på den otillåtna andrahandsuthyrningen två månader på sig att begära att hyresgästen vidtar rättelse. Alltså att förstahandshyresgästen "kastar ut" andrahandshyresgästen. Om någon rättelse inte sker så har hyresvärden rätt att säga upp hyresavtalet med hyresgästen med omedelbar verkan. Detta kallas förverkande (12 kap. 42 § Jordabalken).

När det gäller andrahandshyresgästen så är inte det avtalet ogiltigt. Det betyder att det kontraktet fortfarande ska gälla även om förstahandshyresgästen inte hade rätt att hyra ut i andra hand.

I ditt fall

Som sagt så betyder det inte att ditt avtal med förstahandshyresvärden är ogiltigt bara för att denne inte hade tillåtelse att hyra ut i andra hand.

Eftersom ni inte hade någon uppsägningstid inskrivet i kontraktet så gäller det som står i lagen (lagen kan man till vissa delar avtala bort, det var inte aktuellt här så jag kommer inte att gå in djupare på det). Som hyresgäst har man alltid rätt att säga upp hyreskontraktet vid månadsskiftet som inträffar tidigast tre månader efter uppsägningen (12 kap. 5 § Jordabalken). Så rent juridiskt har du en uppsägningstid på tre månader. Sen är det möjligt att du och din hyresvärd kan komma överens om något annat om ingen av er har något intresse av att du bor kvar i tre månader men rent juridiskt så finns det inga undantag till tremånadersregeln.

Här finns en länk till hyresnämndens hemsida med bra information om detta.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare