Vad gäller om det saknas en angiven uppsägningstid i hyreskontraktet?

Jag hyr privat. Enligt kontraktet så år inget ifyllt gällande uppsägningstid. Hur snabbt kan jag flytta? Kortare än 3 månader?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag har uppfattat din fråga hyr du en lägenhet och du hyr inte lägenheten i första hand. I hyreskontraktet finns inte något angivet gällande uppsägningstid. Nu vill du säga upp lägenheten så fort som möjligt. I mitt svar kommer jag att utgå ifrån att du hyrt lägenheten för att använda den som bostad. Jag kommer dela upp svaret så att jag först svarar på vad som gäller om hyreskontraktet är slutet på obestämd tid och därefter vad som gäller om kontraktet är slutet på bestämd tid.

Den lagstadgade uppsägningstiden

Regler om hyra finns i 12 kapitlet jordabalken. Eftersom det i ditt hyreskontrakt inte angivits något gällande uppsägningstid är det jordabalkens regler som gäller. Av jordabalkens regler framgår att du som hyresgäst har rätt att säga upp ditt hyreskontrakt så att det upphör att gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen (12 kap. 4 § 1 st. JB). Bestämmelsen gäller för hyreskontrakt som är slutna på obestämd tid. Att hyreskontraktet är slutet på obestämd tid innebär att det i kontraktet inte angivits någon tid för när hyreskontraktet ska upphöra. Det som är viktigt är att uppmärksamma är att hyreskontraktet alltid upphör vid början av en ny månad. Hyreskontraktet kan alltså inte upphöra att gälla exempelvis den 6:e eller 15:e dagen i en månad. Att hyreskontraktet kan upphöra att gälla först vid det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen innebär att om du säger upp lägenheten den 16 mars upphör kontraktet att gälla först den 1 juli. Uppsägningstiden i det fallet är alltså resterande del av mars månad, hela april, hela maj och hela juni.

Om hyreskontraktet är slutet på bestämd tid har du en möjlighet att få hyreskontraktet att upphöra tidigare än om kontraktet är slutet på obestämd tid. Hyreskontraktet är slutet på bestämd tid om det i kontraktet finns en angiven tid för när kontraktet ska upphöra att gälla. Hela den tid som hyreskontraktet anger att du får bo i lägenheten kallas hyrestid. Beroende på hur lång hyrestid du har så kommer det att påverka hur lång din uppsägningstid är. Uppsägningstiden är följande (12 kap. 4 § 2 st. JB):

- Om hyrestiden är som längst två veckor ska uppsägning ske en dag i förväg.

- Om hyrestiden är längre två veckor men som längst tre månader ska uppsägning ske en vecka i förväg.

- Om hyrestiden är längre än tre månader ska uppsägning ske tre månader i förväg.

Det du kan uppmärksamma är att hyreskontrakt på bestämd inte kräver att kontraktet upphör vid ett månadsskifte till skillnad från vad som gäller för ett hyreskontrakt på obestämd tid.

Möjlighet att avvika från de lagstadgade reglerna om uppsägningstid

Eftersom det i ditt hyreskontrakt inte skrivits något om uppsägningstiden är det i första hand de regler som finns i 12 kapitlet jordabalken som gäller. Om du inte är nöjd med din uppsägningstid kan du ändå kontakta din hyresvärd och försöka komma överens om en kortare uppsägningstid. Det är viktigt att uppmärksamma att din hyresvärd inte är tvungen att gå med på en kortare uppsägningstid. Om du skulle få till en överenskommelse med din hyresvärd om kortare uppsägningstid är det ur bevishänsyn bra för din del att få överenskommelsen skriftligen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare