Vad gäller om ett fel visar sig inom sex månader vid konsumentköp?

Hej!

Det är så att jag för 11 dagar sen köpte en bil från en bilhandlare. Det blev ett köp utan några garantier. 9 dagar efter att bilköpet genomfördes så la bilen av och fick bärgas bort till en verkstad, nu visar det sig att det är stora problem med bilens motor som kan kosta mig upp till 60 tusen kronor. Jag har som sagt endast ägt bilen i några dagar och kört med den hur försiktigt som helst så det kan omöjligt vara jag som orsakat problemet. Nu undrar jag hur jag ska gå tillväga? Jag vet att vi har konsumentköplagen men jag är inte alls så påläst och vill vara så påläst som möjligt när jag möter företaget jag köpte bilen av så de ska se att jag är påläst ordentligt. Vad gäller här? Hur går jag tillväga? Visst har jag en 6 månaders garanti via konsumentköplagen även om jag inte har en garanti direkt via bilföretaget?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Förutsatt att du i egenskap av privatperson har köpt bilen av en näringsidkare är mycket riktigt konsumentköplagen (KKL) tillämplig (se 1 § KKL).

Problemen med bilens motor klassificeras tveklöst som ett fel enligt 16 § KKL. Avgörande för vem som bär ansvaret för ett fel beror på vem som bär risken för varan; risken för varan går över på köparen när den avlämnas (se 8 § andra stycket KKL). Avlämnandet sker när konsumenten har fått varan i sin besittning (se 6 § KKL). Du bär som konsument alltså risken för bilen när du har fått den i din besittning, men säljaren svarar för fel som funnits vid denna tidpunkt även om felet visar sig först senare (se vidare 20 § första stycket KKL). Precis som du säger gäller här en sorts presumtion till konsumentens fördel; ett fel som visar sig inom sex månader från avlämnandet anses ha funnits redan vid avlämnandet (se 20 a § KKL). Om inte säljaren kan visa att felet uppkommit sedan du började använda bilen anses således felet ha funnits vid avlämnandet. Detta innebär att varan anses vara felaktig och du kan då göra diverse påföljder gällande, t.ex. avhjälpande eller prisavdrag (se 22 § KKL). Detta gäller förutsatt att du reklamerar inom skälig tid från det att du borde ha märkt felet (se vidare 23 § KKL).

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare