Vad gäller om köparen inte betalar för såld vara?

Hej. Jag tänkte kolla hur lagen ställer sig till om att jag har sålt 2 st spel konsoler till en person men personen i fråga inte betalar den summan vi har kommit överens. Kan jag anmäla personen i fråga för något eller skulle det inte leda någon vart?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att spelkonsolerna som du sålt nu finns hos köparen men att denne inte betalat. Jag misstänker att du varit i kontakt med personen och bett denne betala men trots det inte fått betalt.

Om ni har kommit överens om vilket datum som personen ska betala till räknas dagen efter det bestämda datumet som den dag då betalningen har förfallit till betalning. Om ni inte har bestämt något datum, bör ni börja med att bestämma ett datum. Om personen efter det datumet inte har betalat kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande.

Betalningsföreläggande hos Kronofogden

Ansökan om betalningsföreläggande innebär att Kronofogden ålägger köparen enligt lagen om betalningsföreläggande 2 § (Lbfh). Ansökan görs skriftligt på Kronofogdens hemsida (här) och ska innehålla yrkandet (vad du vill ska hända, förslagsvis att personen ska betala) och grunden till yrkandet (förslagsvis att personen köpt 2 spelkonsoler som hen inte betalat för). Summan, förfallodagen och parternas personuppgifter ska finnas med (9-11 §§ Lbfh). Det kostar 300 kronor att ansöka, men den kostnaden kan du begära ersättning för i din ansökan. Du ska i din ansökan alltså kräva hela skulden till dig d.v.s. (lånet+summans ränta) + räntan för dröjsmålet + ansökningsavgiften. Om du inte får betalt med hjälp av Kronofogden kan man i sista hand hamna i domstol, som i en dom slår fast att personen som är betalningsskyldig ska betala tillbaka det till dig (33 § Lbfh).

Eventuella brott

Betalar personen inte för de spelkonsoler hen köpt kan denne bli skyldig till bedrägeri enligt 9 kap 1 § Brottsbalken. För att dömas för bedrägeri krävs att man genom vilseledande förmår någon till en handling som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde. I ditt fall har personen vilselett dig genom att få konsolerna utan att betala, vilket inneburit en vinning för hen och en skada för dig. Den som gör sig skyldig till bedrägeri döms till böter eller fängelse i högst två år.

Avslutande råd

Jag skulle rekommendera dig att till en början försöka att prata med personen i fråga och försöka få hen att betala. Får du ändå inte betalt kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Eftersom personen kan göra sig skyldig till bedrägeri skulle jag råda dig att även polisanmäla händelsen.

Om du har fler frågor, tveka inte på att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Linnéa HanssonRådgivare