FrågaAVTALSRÄTTAvtal25/12/2023

Vad gäller om man ingått avtal med en säljare och den säljer varan till någon annan?

Jag undrar. Om en privat person lägger ut att dom säljer t ex en bil. Dom lägger ut den för 10000 kr och skriver inget annat pris. Man hör av sig och säger att man vill köpa bilen. Man kommer överens om att man ska köpa bilen Men då säger personen att dom tänker inte sälja bilen för det priset dom har lagt ut och vill ha mer pengar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av avtalslagen (AvtL) och lagen om godtrosförvärv (GFL).

Vad det innebär att ingå ett avtal

Om en person ger en annan person ett anbud, och den personen accepterar det, så har parterna ingått ett avtal som de är bundna till. Både den som anger ett anbud och den som anger ett svar blir bundna (1§ AvtL). Därmed, om du sagt att du vill köpa bilen och ni kommer överens om det, är personen bunden av köpet.

Detta innebär att personen är bunden av köpet och inte kan kräva ett annat pris. Du har rätt att få köpa bilen.

Vad kan du göra nu?

Om ni fortfarande har kontakt och personen inte har sålt vidare bilen kan du länka detta svaret så att personen förstår att denne är bunden.

Om en annan person har köpt bilen från säljaren, så har denne med störst sannolikhet gjort ett godtrosförvärv. Så länge som denne personen inte visste att säljaren var bunden till dig vid köpet, har man gjort ett förvärv i “god tro” om att säljaren inte var bunden till dig. Därmed har denna köparen, i så fall, rätt till bilen (2§ GFL).

Däremot, om du kan få kontakt med den nya köparen, har du rätt till att få köpa egendomen för den nya ägarens kostnad för att ha köpt bilen och potentiella kostnader för förbättring såsom byte av bildelar. Du har sex månader på dig från att du fick reda på köpet av den nya köparen att kräva detta (5§, och 7§ GFL).

Behöver du ytterligare hjälp kan du ställa ytterligare fråga eller boka tid med en av våra jurister.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare