Vad gäller om man vill sätta in en diskmaskin i en hyresrätt?

Hej! Jag funderar på att sätta in en diskmaskin i min hyreslägenhet, ingen el är dragen för detta och vid förfrågan så ville dem att jag skulle ta en utav deras maskiner som sen kommer läggas på hyran och då skulle dem hjälpa mig med el och installationen. Jag vill dock köpa en egen men då säger dem att jag behöver fixa allt det själv och att dem inte kommer hjälpa mig. Vad gäller här? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga som handlar om ändringar av standarden i en hyresrätt regleras primärt i 12 kap. Jordabalken (JB), även kallat mer vardagligt för "Hyreslagen".

Vad är hyresvärden skyldig att göra med hänsyn till lägenhetens standard?

Inledningsvis så krävs det som utgångspunkt att en lägenhet ska ha en viss standard för att kunna fungera som bostad (12 kap. 18a § JB). Om en lägenhet inte har den uppnådda standarden så kan hyresnämnden förelägga hyresvärden att höja standarden till denna. Med hänsyn till kök och vitvaror så krävs det bara att det finns spis och kylskåp i en lägenhet (12 kap. 18a § 6 stycket JB). Därmed så är hyresvärden inte skyldig att sätta in en diskmaskin. Det är därmed upp till er att komma överens om du vill att hyresvärden ska sätta in det, i detta skede så kan även hyresvärden ställa krav på vilken typ av maskin det ska handla om, som har skett i ditt fall. Att det även i ett sådant fall skulle höja hyran är korrekt då du inte kommer behöva stå för kostanden och på grund av att hyran beror på bruksvärdet som till viss del även beror på lägenhetens standard (12 kap. 55 § JB).

Vad får man själv göra för att höja standarden?

Som utgångspunkt så får man som hyresgäst enligt lag förbättra vissa saker med en lägenhet. Förbättringar kan vara målning, tapetsering och jämförliga åtgärder (12 kap. 24a § JB). Detta kräver dock att hyresgästen själv står för kostnaderna. Det kan diskuteras om insättning av vitvaror är jämförliga åtgärder men oftast så brukar även det vara okej och du har även fått ett godkännande av din hyresvärd, vilket är bra. Dock så kräver detta i så fall att du står för kostnaderna själv likt andra åtgärder som du får företa enligt lagen. Eftersom att en diskmaskin även kan innebära stora skador vid felmontering så är det även rimligt att kräva att det kommer ske av någon som har en behörighet för installationen. Att installationen går rätt till är även viktigt för din egen del för att undvika potentiella skadeståndskrav om t.ex. en vattenskada skulle inträffa.

Sammanfattningsvis

I din situation så verkar allt ha gått rätt till. Hyresvärden är inte skyldig att sätta in en diskmaskin. Det är därmed upp till er att komma överens om du vill ha hjälp med installationen och i ett sådant läge så kan hyresvärden ställa krav på vad som ska installeras. Eftersom du inte kommer betala något för diskmaskinen eller arbetet så är det även korrekt att hyran skulle höjas då standarden även höjs. Du får även vidta åtgärder själv i lägenheten enligt lag och du har även fått ett godkännande, dock är det som utgångspunkt du själv som får stå för kostnaderna.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare