Vad gäller om mitt syskon får en gåva som påverkar mitt arv?

Mina föräldrar lever. Has sålt sitt hus till min lillasyster, för en 5:e del av värdet. Detta verkar innebära att jag inte får något arv. Vad kan jag göra för att få ut min del sv arvet

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag tolkar din fråga som att det rör sig om en bostad och inte t.ex. en jordbruksfastighet.

När det kommer till frågor rörande arv är det främst Ärvdabalken som reglerar förhållandena.

Vad händer om en arvinge får en gåva som påverkar arvet?

Enligt 6 kapitlet 1 § 1 stycket Ärvdabalken så ska det som dina föräldrar gett till din syster räknas som ett förskott på arv om man inte har föreskrivit eller kan antas ha avsett något annat. Detta innebär att man antar att det är ett förskott på arv om det antagandet inte kan motbevisas.

Vad som anses vara gåvans värde baseras enligt 6 kapitlet. 3 § generellt på värdet när gåvan gavs.

Vad gäller om det avser en fastighet såld till underpris?

Förskott på arv avser inte bara gåvor som ges gratis, utan till detta hör även till exempel en försäljning till underpris. Om försäljningen skett till en femtedel av marknadsvärdet har de ju då efterskänkt övriga fyra femtedelar av värdet.

Behöver min syster betala mig för gåvan?

Enligt 6 kapitlet 4 § så är någon som fått förskott på sitt arv generellt inte skyldig att utge ersättning för det arv övriga arvingar förlorat.

Ett undantag finns i 7 Kapitlet 4 § där gåvan är att jämställa med testamente, däremot kräver detta att omständigheterna eller villkoren är att jämställa med ett testamente, till exempel om dina föräldrar säljer huset till underpris men fortsätter att bo kvar som innan och att den faktiska ändringen sker vid deras död. Ett alternativ är om gåvan givits t.ex. på deras dödsbädd.

Vad händer vid arvet?

Vid arvtillfället kan gåvan fortfarande påverka även om din syster inte behöver utge något för huset.

Det värdet som redan givits till din syster ska räknas av från hennes arv. Om dina föräldrar endast har dig och din syster som arvingar, och deras kvarlåtenskap understiger det arv din syster redan fått kommer det i praktiken tillfalla dig. Notera dock att man räknar på värdet av gåvan vid gåvotillfället och inte vid dödsfallet.

Vad kan du göra nu?

Om du är orolig för ditt arv kan du alltid prata med din familj om din oro. De kanske är villiga att t.ex. upprätta ett avtal som ger dig del av huset.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar,

Lin ToftRådgivare