FrågaSKATTERÄTTAvdrag06/02/2022

Vad gäller skattemässigt vid arv eller gåva av hus?

Om barn ärver hus måste dom bet skatt vid förs.utan att kunna nyttja några avdrag om inköpssumma, rep. Mm. Men om dom får huset som gåva kan dom då utnyttja några avdrag.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag förstår din fråga undrar du vad som gäller skattemässigt vid arv samt gåva av hus och om avdrag får göras av mottagaren. Jag ska nedan redogöra för vad som gäller.

En fysisk person är obegränsat skattskyldighet om personen bor i Sverige, stadigvarande vistas i Sverige eller har väsentligt anknytning till Sverige och tidigare varit bosatt här (3 kap. 3 § inkomstskattelagen, IL). Det finns tre olika inkomstslag: näringsverksamhet, kapital och tjänst som en inkomst måste kunna hänföras till för att den ska vara skattepliktig. Ett hus ligger oftast på en fastighet eller tomt och utgör en form av tillgång och hänförs till inkomstslaget kapital (41 kap. 1 § IL). Jag presumerar att det är en privatbostadsfastighet och att inkomsten vid en eventuell försäljning därför härleds till inkomstslaget kapital.

Förvärv genom arv eller gåva är skattefritt (8 kap. 2 § IL). Vid båda fallen gäller kontinuitetsprincipen, vilken innebär att mottagaren av arvet eller gåvan kliver in i givarens skattemässiga situation.

Vid försäljning av ett hus är det eventuell vinst som beskattas. Avdrag får göras för anskaffningsutgiften (det huset köptes för från början) och vissa förbättrande reparationer (45 kap. 12 § IL) vilket tillsammans kallas för omkostnadsbelopp (44 kap. 14 § IL). Man tar då försäljningsvärdet minus omkostnadsbeloppet för att få fram vad som ska beskattas (44 kap. 13 § IL). Ett exempel:

Du har köpt ett hus för 100 000 kr. Du ger bort huset i gåva till någon och gåvomottagaren behöver inte betala skatt vid övergången av ägandet, utan kliver in i din skattemässiga situation genom att när denne säljer huset kommer personen behöva betala skatt på eventuell vinst. Gåvomottagaren gör sedan förbättrade reparationer för 20 000 kr och säljer sedan huset för 300 000 kr. Det som beskattas är då 300 000-20 000-100 000=180 000 kr som är själva kapitalvinsten. Beskattning vid försäljning av fastighet är 22 % vilket i det här fallet innebär en beskattning på 22 % av 180 000 kr (45 kap. 33 § IL).

Som svar på din fråga behöver alltså person som ärver eller får huset i gåva inte betala skatt förens personen själv säljer huset. Avdrag får då göras vid försäljning på omkostnadsbeloppet, d.v.s. anskaffningsutgift (det huset köptes för från början) och förbättrande reparationer. Sedan beskattas vinsten med 22 %.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Filippa ErikssonRådgivare