Vad gäller vid betalning av hyra när lägenheten är förstörd på grund av brand?

Hej Hur gör man med hyran om man inte kan bo kvar i sin hyreslägenhetpga av brand då det har brunnit i fastigheten som jag inte äger utan hyr i fastigheten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som gäller vid betalning av hyra då det inte går att bo kvar i en hyreslägenhet på grund av brand. Jag tolkar det även som att branden har skett under tiden som du har hyrt lägenheten och utgår från att det inte var du som hyresgäst som var ansvarig för branden. Då det framgår att du bor i en hyresrätt kommer jag i mitt svar att utgå från hyreslagen, det vill säga jordabalkens (JB) 12 kap.

I hyreslagen finns bestämmelser som reglerar de fall då en lägenhet har förstörts på ett sådant sätt att den inte kan användas för avsett ändamål, exempelvis till följd av brand. I lagen stadgas att hyresavtalet förfaller om lägenheten inte längre kan användas för avsett ändamål. Det innebär således att avtalet inte gäller mer (12 kap. 16 § JB och 12 kap. 10 § JB). Då hyresavtalet inte längre gäller finns inte längre förpliktelsen att betala hyra. Då en lägenhet inte längre går att bo kvar i då den är förstörd på grund av brand behöver man alltså inte längre betala hyra till hyresvärden.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare