Vad gäller vid förhandsgodkännande av strafföreläggande? Ska åklagaren väcka åtal i rättegång också?

Jag stal kläder i en butik för ett värde av 1238kr, alltså ringa stöld. Det skedde helt på impuls. Det larmade när jag gick ut, bad om ursäkt, erkände direkt och sa jag kunde betala för allt, vilket jag gjorde. Polisen kom och jag fick skriva under ett förhandsgodkännande av strafföreläggande, där det står 120*100 (dagsböter). Är det endast det jag kommer att få som straff, alltså att betala 12 000kr? (Hur stor är den chansen) När fastställs det och man får besked? Aldrig dömd tidigare. Har barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av rättegångsbalken (RB) och brottsbalken (BrB).

Ett strafföreläggande ersätter en vanlig rättegång genom att man godkänner och betalar böter istället (48:1 och 48:2 RB). Det innebär att när du skrev under, så är det endast det som du kommer få som straff, eftersom godkännandet gäller som en dom som vunnit laga kraft (48:3 2st RB). Därmed gäller detta direkt.

Strafföreläggande kan ske gällande brott där det ingår böter i straffskalan (48:4 RB). Du begick ringa stöld eftersom summan av värdet understeg 1250 kr (8:2 BrB och NJA 2019 s. 951). Straffskalan för ringa stöld är böter eller fängelse i sex månader vilket betyder att ett strafföreläggande kan meddelas i ditt fall (8:2 BrB).

Du ska därmed endast behöva betala de 120 x 100 i dagsböter som står på förhandsgodkännandet av strafföreläggandet.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare