Vad gäller vid makesarv?

Min "plast" farfar gick bort 2008. Han gifte sig med min farmor när min pappa va liten. Har alltid varit som hans pappa och min farfar. Min farfar ärvde en sommarstuga när hans föräldrar gick bort. När farfar gick bort blev ju stugan min farmors. Min farmor lever och är inte sjuk eller på väg att gå bort. Nu har mina fastrar gått ihop och fått min farmor att skriva över sommarstugan på ena fastern som ska köpa ut de två andra fastrarna och min pappa ska inte få något alls från sommarstugan. Har inte min pappa oxå rätt till "sin" del? De menar att det va ju bara deras pappa (va ju hans släkts stuga) . Men eftersom han inte lever gick stugan till min farmor. Min farmor säger dem har pratat med en jurist och att det går rätt till såhär. Min pappa ska bara skriva på ett papper.?? Min pappa har hört att det finns ett papper skrivet om sommarstugan men min farmor säger hon inte har sätt detta papper. Om det finns något skrivet hur vet vi att det verkligen är skrivet av min farfar? (som dessutom blev dement ganska många år innan han dog) Har du något råd eller tips till oss? Vart börjar man? Vad kan jag göra? Jag vill bara att allt ska gå rätt till. Min faster har redan lagt ut sitt hus till salu för att hon ska flytta ut till sommarstugan för året runt boende.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga undrar du vad som gäller för det arv som din farmor ärvt från hennes “nya” make och som inte är din biologiska farfar, utan en bonusfarfar. Eftersom din fråga gäller arv så kommer jag använda mig av Ärvdabalken (ÄB) när jag besvarar din fråga.

Makesarv

Arvet som din farmor fått av din bonusfarfar kallas för makesarv och är när man ärver från sin make som går bort. När din bonusfarfar gick bort ärver din farmor honom endast om hans barn (din pappas bonussyskon i detta fallet) avstått från arvet (ÄB 3 kap 1 § första stycket).

Särkullbarn

Eftersom din pappas bonussyskon inte är din farmors barn har de således rätt att få ut arv direkt vid din bonusfarfars bortgång. Däremot kan din bonusfarfar ha skrivit i sitt testamente en önskan om att hans barn skulle vänta med att ta ut arvet för att ge förmån till din farmor att bo kvar i huset.

Slutsats

Eftersom din pappa inte är barn till din bonusfarfar har han inte rätt enligt Ärvdabalken att få ta del av huset, däremot kan det finnas en möjlighet att det har skrivits något om det i ett testamente då din bonusfarfar velat att han skulle få en del i huset.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare