Vad gäller vid reklamation av skor?

Hej

Köpte ett par skor ifrån jdsports som nu har släppt i sulan där den är limmad. Skorna är ca 1,5 år gamla. Har kontaktat dom och skickat in bilder där man klart och tydligt ser skadorna och ber om ett prisavdrag. De svarar då med att jag måste skicka skorna till England för att en så kallad "expert" ska kolla så att det inte är tillverkarfel på skorna. Om de inte anser att det är tillverkarfel så behöver jag stå för kostnaderna. Kan också tillägga att jag inte har tillgång till att lämna ifrån mig skorna. Hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer till att börja med utgå från att du köpte skorna som privatperson i butik och inte på nätet och i sådana fall gäller konsumentköplagens regler, KKL.

Reklamationsrätt

Konsumenter har tre års reklamationsrätt vilket innebär att du som köpare har rätt att meddela säljaren om det uppstått något fel med varan du köpt och få felet åtgärdat. Detta ska göras inom skälig tid, vilket alltid är två månader från när du upptäckte felet tills du meddelat säljaren (23 § KKL). Påföljder för att åtgärda fel är avhjälpande, omleverans, prisavdrag, ersättning för att avhjälpa köper eller häva köpet (22 § KKL). Avhjälpa innebär att man lagar varan. Om en köpare kräver en annan påföljd än avhjälpande, har säljaren ändå rätt att bekosta detta på egen hand om det sker utan kostnad och olägenhet för köparen (27 § KKL). Köparen har även rätt till prisavdrag samt rätt till ersättning för vad det kostat att avhjälpa felet till den del kostnaden inte är oskäligt hög eller täcks av att köparen får ett prisavdrag (28 § KKL).

Ditt fall

I ditt fall vill säljaren förmodligen ta reda på om felet på skon orsakats av ett ursprungligt fel som uppstått vid tillverkningen eller om det orsakats av själva användningen av skon, slitage. Det är ursprungliga fel som omfattas av reklamationsrätten. Då reklamation ska ske till säljaren du köpte skorna av tolkar jag konsumentköplagen så att det är säljaren du köpte skorna av som ska skicka skorna till experten i England för att försäkra sig om att det är ett ursprungligt fel och inte en kostnad du ska behöva stå för. Enligt min vetskap är JDsports återförsäljare av flera stora varumärken, och jag kan tänka mig att vissa stora internationella märken har en policy kring hur reklamationer ska hanteras, genom att t.ex. som i ditt fall skicka skorna till en "expert" för att försäkra sig om att det rör ett tillverkningsfel. Detta ska dock inte drabba dig som konsument negativt genom att t.ex. behöva stå för kostnader. Konsumentköplagen är även tvingande, vilket innebär att avtalsvillkor som avviker från lagen inte gäller om de är till nackdel för konsumenten (3 § KKL). Du som konsument har en rätt att reklamera och din reklamation har skett inom tidsfristen tre år.

Om du och företaget inte kommer överens skulle jag rekommendera dig att göra en anmälan till allmänna reklamationsnämnden, ARN, som behandlar tvister mellan säljare och konsument. De gör en bedömning om ditt fall och rekommenderar hur ni skulle kunna lösa tvisten och det är även kostnadsfritt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Filippa ErikssonRådgivare